fredag 24 april 2015

Hudvård är knepigt.

Det senaste året har ägnat mig åt att ta hand om min hud mer ordentligt. Året innan det handlade det om Boots No7 som verkligen inte heller var något dåligt, min hud mådde riktigt bra då men behövde något med mer krut i. Innan dess ska vi tala tyst om....å andra sidan använde jag i princip enbart mineralfoundation i puderform då som makeup och i n g e t annat, inte ens mascara!

Med hudtest hos Skincity, min första ansiktsbehandling ever och en del funderingar och googlande så valde jag Beauté Pacifique. Jag gick all-in. Enriched cleanser den blå och ansiktsvattnet till, Super 3Boostern, serum paradoxe och metmorphique till natten och så deras ögonkräm. Detta var i början av april. Jag använde allt detta under sommaren och allt fungerade finfint. Metamorphiquen ställde jag undan ett tag då den kändes tung och fet under sensommaren. Och under sommaren kände jag att jag var nyfiken på mer.
Bild lånad från hudoteket.se

Jag gjorde fler hudtest och googlade. Läste. Tänkte och kände att Peter Thomas Roth kanske kunde vara något för mig. Varför? Jag ville har mindre porer och mer anti-age och hade fått för mig att BP inte var lika kraftfullt.

PTR beställdes hem, och produkter med syra. Det tog ända till oktober/november innan alla BP var slut och jag kunde fasa in PTR ordentligt. Men nu började också problemen....

Min hud och produkterna var inte överens. Det tog ett tag att inse eftersom det ju finns den där invänjningsfasen....

Har aldrig haft så mycket blemmor och finnar som i vinter. Huden kändes ok bortsett från det, men en period var jag till och med flammig....

Mailade tillslut Skincity som rådde mig att tabort några av PTRprodukterna. Min hud gillade inte PTRs syraprodukter...Det blev bättre förutom just blemmor och plitor. Jag fick införskaffa min allra första finnkräm på evigheter... Inte för att den hjälpte nämnvärt men ändå.... De finnliknande blemmorna jag fick satt i länge, flera veckor... Jag var så less! Skincity tyckte att jag skulle återgå till BP eftersom min hud verkade ha gillat A-vitaminet i det märket.

Jag velade. Några av krämerna jag hade från PTR hade faktiskt minskat rynkor och de var sådana att de fungerade (inga supersyror)....

Men så gick jag på en ansiktsbehandling, på ett ställe där jag fått presentkort. Plötsligt fick jag höra att det inte alls var så bra med min hud. Yttorr och såg rynkigare ut än vad jag borde.... Helt förvirrad gick jag därifrån.

Diskuterade med SC men fick inga bra svar.

Då klev bästa Lotta in och hjälpte mig att komma iväg till Acasia. Fick komma och få en hudanalys. Den sa att det inte var så illa som det hade låtit på den andra terapeuten men att jag var torr kring ögonen och hade blemmor. Fick handfasta tips om vilken typ av peeling jag bör ha och utan köptvång alls fick jag med prover. Min hud var fin, men i obalans. Och oj vad skönt det var att träffa en person irl som var lugn och trevlig och kunnig!

Nu har jag bestämt mig för att det är BP eller ev Dr Temt som ska gälla. Jag har en del BP som jag redan börjat med och jag har testat mig igenom de tester jag fick från Acasia. Några produkter från DrTemt har redan hittat hit: fantastiskt sköna Resolution Treatment serum och ögonkrämen... Efter att proverna tog slut saknar jag de krämerna också...

Har redan bestämt att jag ska gå på en ansiktsbehandling på Acasia så snart det är möjligt (måste ju gå lite tid från den jag nyss gjorde om jag förstått rätt) och efter det så får jag se vad de säger då.

Köpte också hem Skin Booster Collagen tabletter för att se om det gör någon skillnad. C-vitamin serum tillförs också...
Behöver få upp lystern och elasticiteten lite. Men vem 17 är inte glåmig efter vintern...

Ja. Hudvård är knepigt! Inte lätt att hitta rätt och särskilt svårt blir det när det inte stämmer..!

Inte vet jag om det här var av intresse för någon och vad vill jag säga? Jo, ta dig tid att träffa en hudterapeut på riktigt, åtminstone då och då. Det är värt det. Och hitta en bra. Få tips från andra om var de finns! Våga välja märken som inte säljs överallt. De behöver inte vara sämre för att de inte syns på många ställen. Många guldklimpar finns därute: det är en djungel och det är jättesvårt att hitta rätt själv!

Jag vet inte om det blir rätt för mig ännu. Det får sommaren och hösten utvisa. Men helt klart är att jag mår sååå mycket bättre av att inte använda PTR!




1 kommentar:

  1. Tack för så fina ord, snälla Sofia! Du har så rätt så!! Alla måste gå iväg till en hudterapeut och få en ordentlig analys, om man vill ha bra resultat vill säga, nån gång då och då iaf. Och mun till mun brukar vara de bästa salongerna, att få personliga tips om bra ställen. Och en duktig terapeut prickar inte på dig produkter, absolut inte vid första besöket. Jag jätteglad att du blev nöjd och fick ut det du ville av besöket! Var lite rädd att propsa på med detta besök, trots att du var så stressad. Men jag förstod hur mkt du behövde det. Jag är bara glad om detta kan leda till att du får bra koll på din hud igen, var och hur det än blir!
    Ta hand om dig Sofia,
    Kram Lotta

    SvaraRadera