tisdag 1 februari 2011

Diskussion, diskussion

Det pågår en diskussion om blogghets, att konsumera för mycket, status etc etc. Den är mycket intressant. För ordningens skull kan jag då säga att: jag har inte odd molly för någon nedrans status skull. På mitt jobb är det nästan tvärtom, och det struntar jag i. Jag har det jag trivs i, så det så! Och visst 17 blir jag påverkad av vad andra har på sig. Men det betyder inte att jag rakt av springer och handlar det! Det handlar om att stanna upp, tänka efter och som jag skrev i tidigare inlägg: att bara drömma är ju att släppa tanken fri, det betyder ju inte att man köper allt man tycker är fantastico! Skulle jag köpa allt jag drömmer om så vore en mycket stor lottovinst nödvändig! Men jag spelar inte...

Ett sätt att hantera att man inte kan köpa "allt" man tycker är fint är ju just att tillåta sig att drömma lite. Och en blogg är ju på ett sätt en ventil, eller ett ställe där man skriver av sig, funderar, drömmer, osv osv. Att jag skriver om "åh det här dregglar jag om" gör på sätt och vis också att jag inte köper det. Bakvänt och konstigt men ett sätt att få det ur systemet, eller också för att inse att det faktiskt är  något som jag vill investera i! Ibland är de plagg jag gillar sådana som andra också verkar gilla. Jaha. Låt det vara så då. Men jag bryr mig inte ett dyft om jag råkar gilla ett plagg som andra avskyr. Som min titel antyder: Forbid me not to be myself! Att vara sig själv är att följa en egen väg, ibland slår man följe med vissa, ibland är man ensam. Naturligtvis är jag inte perfekt i detta avseende. Men jag försöker tänka så, och jag ogillar folk som försöker hindra andra från att vara sig själva. I dagens samhälle med all den påverkan vi har runtomkring oss, överallt!, så är det inte så lätt alla gånger att vara så som man faktiskt är, och att andra accepterar att man är så...


När det gäller humanity, primeboots, chill norway osv osv. så tror jag att det helt enkelt är en stor påverkan! Märken som jag kanske inte skulle testat om det inte vore  för att jag sett plaggen på andra och tyckt att hm, det var inte så dumt! Sedan är det så att ovan nämnda märken säljs ofta där mollysar säljs så de "trycks" upp under näsan ändå, oavsett bloggar eller ej.
Hur tycker jag då? Jag har pratat om primeboots  här i bloggen. Japp, jag har väldigt svårt att hitta bra skor så  jag är alltid på jakt efter skor som fungerar för mig! Och primebootsen funkar! Sedan tycker jag att de är på tok för dyra, men hellre ett par av dem än 5 par billiga som jag sedan ändå inte kan ha... Chill Norway. Tja, där har jag tappat intresset. Fina saker men alldeles för lika hela tiden och alldeles för dyra. Känns som om det bara är velour. Dock har jag några plagg som jag älskar: oak coat från i höstas i grått och denim drape shirt. Underbara och sköna. Men övriga Chill norway plagg jag provat har inte fungerat. Varför köpte/provade jag dem överhuvudtaget då? Jo, hittade dem och tyckte de plagg jag köpte var fina: så enkelt är det! Kanske hade jag inte sett dem om det inte vore för bloggar? Vem vet? Men jag är hellre väl medvetet påverkad än tror mig vara opåverkad av andra.

Sedan håller jag med Katinka: att vara som alla andra, den tiden är förbi. Jag struntar också i trender etc. Naturligtvis är det så att man påverkas ändå, men jag struntar högaktningsfullt i någon trend om jag tycker att det är fult. Råkar det jag gillar vara trend, ja, då upplevs man ju som "trendig".

En viss rörighet kan spåras i inlägget. Skriver så som orden trillar ur tangenterna, på sätt och vis. Men jag hoppas ändå att de som läser här förstår att jag inte på något vis vill ha status, inte är omedveten om att jag påverkas osv osv. Varför läser jag mollybloggar då? Jo, för att det är skönt att veta att det finns andra som också gillar kläderna som man kan diskutera med utan att enbart få höra "vad sjukt dyra kläder du har". Det är rätt trist när diskussioner fastnar där direkt liksom, och sedan inte kommer vidare! Att det ska handla om min ekonomi helt plötsligt...

Och just det, visst finns hetsen. Den kan ingen påstå att den inte finns. Det gäller att hitta ett sätt att hantera den, så den inte tar över!

Ha en bra första dag i februari!

1 kommentar:

  1. Kloka ord:) Visst blir man påverkad av andra, det kan man inte undgå. Sen gäller det väl att tänka till.....Jag personligen har fått flera riktigt fina vänner, där det långt ifrån bara pratas OM, genom bloggeriet:) Kram

    SvaraRadera