onsdag 17 augusti 2011

Är en storlek en storlek - är en modell en modell?

Ja nu undrar ni va? Det jag gått och klurat på är hur man kan ändra modellerna på saker man inte byter namn på? Utan att informera t.ex. " vi har ökat vidden på xx  nu!" eller " är numera kortare i år" eller så.

Vad tänker jag på? OM såklart. Jag fattar inte hur man kan ta det som återkommer i en kollektion och sälja- med exakt samma namn (inte t.ex " 2011version") och så har man ä n d r a t på modellen?? Ibland är det naturligtvis till modellens fördel- vi jublar- men likväl kan det vara till modellens nackdel. Framförallt så stör jag mig på att det inte informeras om det. Det verkar inte ens informeras till återförsäljare- så de i sin tur kan informera oss konsumenter.

Ta några exempel: flera upplever att RAF:en numera är vidare längst ned. Wool Mix long cardigan är numera kortare (det vet jag själv då jag provat...). Små "justeringar" här och där. Det är bra att produktutveckla- men varför inte informera? Vi som köper mollysar vet t.ex. att "filten" är väldigt stor i storlek och beställer efter det. Hur många onödiga returer skulle det inte bli om OM plötsligt ändrat på storlekarna så de numera "är rätt"? Det går ut över oss kunder eftersom det är vi som betalar för returer i de allra flesta fall.... Kanske är det så att många gillat att den är lite längre? Plötsligt är den inte det!

När nya modeller lanserar är det självklart att vi inte vet något om dem. Men återkommande? Och excuse me- hur kan t.ex. Remixen och "filten" inte höra hemma i classic-kollektionen? De har ju funnits med ett tag? Återkommande plagg- som återkommer mer än i två efter varandra följande kollektioner- borde höra hemma i en classic-serie? Det typiska med en classic serie är väl dessutom att plaggen är desamma, fast ändrade färger och så. Om inte annan info kommer om ändringar som är gjorda.

Jag tycker att det är dåligt av Odd Molly att inte informera sina åf om förändringar. OM om några borde väl veta om modeller kommer att ändras på redan innan produktion? Det är ju liksom OM som designar plaggen... Om de inte vet om dessa förändringar, om det är "fabrikerna" som gör "fel" hela tiden så är ju något annan seriöst fel...Återförsäljarna borde dessutom vara väldigt intresserade av att kunna informera oss kunder om förändringar för att slippa hantera så många returer (detta gäller naturligtvis främst webshoppar där vi kunder inte kan prova innan vi köper- men även fysiska butiker. För visst borde man kunna köpa en återkommande modell av t.ex .kofta utan att behöva prova den varje gång?). Odd Molly själva borde vara intresserade av att vi kunder får information så att vi förblir nöjda kunder och inte irriterade kunder som får betala returer för byten.

Vad tycker ni andra om det här? Om ni betänker rubriken så handlar det ju också om OM och deras evinnerliga storleksproblem: att inte ha några vettiga mallar.Att det skiljer sig i storlek mellan f ä r g e r av samma plagg??  HerreJisses- vi lever på 2000talet i dataåldern- det kan inte vara så svårt!?

Kram!

2 kommentarer:

  1. Ja nog fasen är det frustrerande. Jag upplevde Woolmixen som mindre redan förra året så helt plötsligt var den 1i vintage chalk jag beställde både kortare och tightare än de jag redan har från tidigare kollektioner vilket inte alls uppskattades :(
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag instämmer!! Mycket frustrerande! Kram

    SvaraRadera