lördag 6 augusti 2011

Elefanter (och lite storleksfunderingar kring stöveleländet)

 Jag lovade ju att visa mina pysselelefanter...Den gulmönstrade är nr 1. När lilltösen såg den så ville hon ha en egen...en rååååsa....Vi gick ned och valde och valde tyg. Ceriserosa ögon skulle det vara också. Och vid fotografering skulle de ju posera..enligt damen. De dricker vatten, för de som undrar...

Mönstret var väldigt "naturtroget" så jag har nu ritat ett eget. Har klippt ut en elefant till efter mitt mönster, men har inte hunnit sy ihop den ännu. På bordet ligger nämligen en klänning också...och ett par mysbrallor...och två extrakläders-"påsar" till de äldsta. Den sk. dagisväskan (för de som vet) är nämligen perfekt till det också. Fast då har jag förlängt "banden" lite.

Nå, nu har ni väl storknat av sybabbel. Jag klurar fortfarande på Ilse-stövlarna, det lutar åt camel dock. Dottern tyckte jag skulle ha rosa....mellansonen att jag skulle ha de röda och äldste, tja, han tyckte vita, innan jag sa att de var beige de på bilden och då valde han camel...everything to please mama, liksom...Röda vore ju färgglatt och bra men, nja.

Storleksbekymren är värre! Alla säger att de är stora! Men om jag mäter min fot, tittar i storlekstabellerna...så hamnar jag på min vanliga storlek?? Fattar inte? Ska jag chansa på en mindre ändå? Stället där de camel-färgade finns har inte fri retur... Om jag hade smalare vader skulle jag välja ett par mellanhöga...Är det inte lite underligt att det är samma skaftvidd på de korta och de mellanhöga? Jag menar, är det inte n o r m a l t att vaden blir bredare ju högre upp man kommer??! Är så trött på stövlar som är gjorda utan form...

Nåja, eftersom blogger vägrar låta mig skriva efter sista elefantbilden så kom all text före nu. Så dagens avslutning blir då den rosa elefanten i närbild.

Ha en fortsatt skön lördagskväll. Kram!

Matchning vald av lilltösen.

3 kommentarer:

  1. Vilka fina pellefanter! Vad duktig du är! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har ett par "höga" Ilse J stövlar och jag har min normala storlek. Gummistövlar töjer sig ju inte som skinnskor och hellre lite för stora än lite för små, tycker jag. Du kan ju alltid lägga i en extra sula.
    Om du bor i södra delarna av Sverige är de utmärkta vinterstövlar med en fårskinnssula och raggsockar i. Vet inte hur många par skinnstövlar jag förstört tack vare salt och slask på vägarna... Hyffsat tjock sula som klarar lite kyla också.

    Lycka till A

    SvaraRadera