onsdag 31 augusti 2011

Le Fleece- serien? Och vad mycket som kallas Molly...


Jag undrar lite. Om man döper något till Le fleece så för det iaf mina tankar åt materialet fleece. Men vad jag förstått så är plaggen gjorda mer i sweatshirttyg med flossad insida  (som det heter när den är mjukgosig fluffig på insidan). Alltså, visst, skönt. Men ? Vet inte om en sweatshirtklänning känns så lockande... Sweatshirt i sig är inte ett dyrt tyg. Visst serien är inte så dyrt som annat...men?

Egentligen är det samma sak med velouren. Riktigt bra velourkvalitet kostar...ca 180-200kr metern. Då är det tjock och fin velour som håller färgen tvätt efter tvätt. Naturligtvis finns det tunnare varianter också, med bra kvalitet. Men hur mycket betalar vi egentligen för Molly-lappen? Säg att det går åt 2 meter velour till en klänning. Säg att det är broderi på klänningen: ja, det görs nog garanterat med maskiner. Tror inte en sekund på att det görs "för hand". Möjligtvis då "skötaren/programmeraren" av broderimaskinen. OK. Det ska väl kosta lite. Maskinerna kostar lite iaf, även om skötaren nog inte har något hög lön. Okej, lite bling bling, lite spets eller mesh. Vi kanske börjar närma oss ca 7-800kr om vi är väldigt frikostiga, men ändå. Men ofta kostar velourplaggen en tusenlapp till! Så OM-lappen kostar minst 1000kr.....Karin Ghatan som gör mönstren kan nog 17 kvala in som en av Sveriges rikaste eller? Undras hur mycket de i styrelsen plockar ut i vinst? Ett märke är ju skapat och vill ha en viss profil, men HUR mycket kan man lägga på för en design?

Ett exempel till. Hur kan longsocks kosta 800kr paret? De har haft mönstret och modellen i åratal. De ändrar färg. Alltså borde det vara lättproducerat, alla maskiner inställda rätt, fabrikerna vana etc. Och om de nu ska kosta så kan jag önska att de faktiskt skulle kunna tillverkas i lite olika storlekar också. Det är lögn att kalla dem onesize- stora för en del, för smala för andra, för långa, för korta, för korta i foten, för stora i foten....Om den fanns i en uppsjö varianter skulle jag förstå det höga priset. Men nu?

Molly-tok. Japp c ´est moi! Men ofta numera undrar jag. Jag är just nu i en köp-flow. Dock inser jag att den ska följas av en sälj-flow.  En garderob ska inte bågna. Den ska vara lagom luftig och kläderna ska inte användas en - två ggr per säsong för att man har så mycket att välja på.
Gardin "Molly"....

Som Katinka sa i ett inlägg: man kanske ska satsa på det som man verkligen gillar av det OM gör. Inte förblindas av det nya? (säger jag som just handlat en del) De plagg som hittat hit fram till nu är faktiskt plagg som jag vet kommer att användas. Inte alltid så nya varianter. Men de passar in. De dyra leggingsen kan kombas med någon stilren överdel.

Glamourflage Molly Minx Glitter Gel


Och vet ni- ibland blir jag så sugen på att sprätta bort varenda mollylapp. Jag har inget behov av att flascha att jag har Mollysar. Fast då lär väl ingen någonsin vilja ha plaggen i andra hand, även om det inte är därför jag skaffat plaggen.
Expander tång "molly". Kostar dock inte skjortan...

Nu har jag svamlat på rejält. Ajajaj. Är ni kvar så här långt så ska ni ha beröm! Och har ni tänkt på vad många saker som numera heter "Molly".....se bilderna!


Psst: Vem är Molly? Ja, förklaringen tillhörande glitterlotionen är följande:
"Vem är Molly Minx? Molly är snabb, vild, lång och fri och vid mer förföriska tillfällen så tar Molly livet på allvar. Hon har inga regler, för fattig är den kvinna som låter sina nöjen bero på tillåtelse från någon annan. Medan Molly påstår att hon kan öppna flaskor med tänderna och äta het chili rå, skulle vi rekomendera dig att ta henne med en stor nypa salt. Man kan inte hålla jämn takt med Molly eftersom hon kör 4-hjulsdrivet utan att stanna vid stoppskyltar. Hon är sång, dans och helt och hållet kvinna" (Från Glamazon.se)


Kram!

2 kommentarer:

  1. Hi hi, mmm det kan man ju fundera på. Så länge vi köpare går på det kommer de fortsätta ta betalt för lappen misstänker jag :-) Skönt inlägg...

    Kram
    /Vivvi

    SvaraRadera
  2. La Fleece-serien är sweatshirt-material. Fina plagg men jag förstår din tankegång där! Jag är sur över prishöjningen på RAF:en. 1400 är den inte värd.....Kram!

    SvaraRadera