lördag 22 mars 2014

Lördag: innebandy och testing och tankar kring smink.

Idag blev det lite sovmorgon i alla fall. Halv nio!

Lugn och skön förmiddag tills vi alla åkte iväg och tittade på äldste sonens match: han är målvakt. Sååå duktig är han! Jag har känningar av migrän så här är det solglasögon inne, Eeze och kaffe som gäller.

För ovanlighetens skull har jag "sminkat" mig som en vardag idag. Varför? Jo, för att kunna testa primern från Garnier. Jag har också testat Mus ögonskugga Vanilla. Ja, inte vet jag om den fungerar som highlighter, den syns knappt? Jag måtte vara sjukt vaniljfärgad i huden?! (haha) Annars kanske den fungerar som bas-ögonskugga? Idag har jag också övat med Clarins 3-dot linern igen. Och det blev riktigt bra idag. Inget streck över fransraden drog jag dock, det kändes som det räckte med att dutta mellan fransarna faktiskt. Ska använda den imorgon igen så får jag se om jag känner mig redo för att ha den till vardags....(dvs om jag kan få dit den utan att förstöra allt annat en vardag med lite stress på morgonen...)

Igår var jag superduktig, tyckte jag. Jag rengjorde mina två kabukiborstar enligt konstens alla regler. De har till och med torkat i nedförsbacke (!) på en handduk. Sedan har jag faktiskt försökt dra i stråna för att få bort ev. lösa borst. Men de lossnar faktiskt ändå sedan när jag skulle använda en av dem. Suck. Så det får nog bli till att önska en ny till födelsedagen. Den är i och för sig mer än en månad bort, så vi får se om jag står ut tills dess....

Läste Lingons inlägg om att känna sig okvinnlig och ful, och Hildes inlägg om skönhetstänket idag. Funderade lite och tänkte på om jag har börjat sminka mig pga hur omvärlden ser på tjejer. Svårt att särskilja på vad som är påverkan och inte dock. Jag tror visst jag blir påverkad. Men jag vet med säkerhet att jag sminkar mig för mig själv. För att jag känner att det är roligt och så känner jag mig inte lika glåmig. Men om andra sminkar sig eller ej, det bryr jag mig inte alls om. Reagerar mycket mer på om någon är för sminkad än om någon inte har smink alls. 

Att vara osminkad är inte för mig att vara okvinnlig. Vad 17 är då okvinnlig egentligen? Inte helt lätt ämne. Det är lätt att trilla dit i svåra förklaringar och lätt att det blir fel. Är man född kvinna så är man väl egentligen kvinnlig, eller hur?  Allt annat är normer och värderingar. Man ska duga precis som man är.

Att sminka sig är för mig roligt. Inget måste. Det blir en vana och det gäller att själv ha koll på varför man gör det. Är det för min egen skull eller är det för att det förväntas av en? Jag som har levt större delen av mitt liv osminkad vet att det fungerar bra det med.

Ha en bra lördagseftermiddag- nu ska här tvättas och vika tvätt.

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar