onsdag 6 maj 2015

Själv gick jag 10 686 steg på jobbet idag...

Och det var det en förhållandevis lugn dag... dvs jag hade planeringstid när mina elever hade annan lektion. Då jag faktiskt satt ganska still.

OECD-rapporten. Inte kul. Men jag vill lyfta ett inslag här i Tv4 där läraren Magnus Blixt medverkar. Lyssna på vad han säger. Lyssna igen. Tänk efter lite.


Inslag i TV 4


Vi tog upp det på jobbet idag. Och utan att vi menade att lärare vill skylla allt på andra så är det faktiskt så att ja, många kommer till skolan idag och tror att kunskapen kommer flygande in, helst trådlöst, i hjärnan. Utan ansträngning. Utan hårt arbete.

Föräldrar som som sagt kommer rusande om det handlar om att någon varit dum men som knappt kan tänka sig att hjälpa till med matteläxan eller läsläxan. Inte ens om det handlar om det enkla att PÅMINNA om att göra läxan. Läxan kan till och med vara i datorn. De behöver hjälp att logga in. Nej, deeet har inte mamma eller pappa tid med.... Nu hårddrar jag det lite men det känns verkligen så. Att det sociala är sååå viktigt men kunskapen inte alls lika viktig, nej det ska skötas helt i skolan (inte kan väl stackars föräldrar göra något) och inte ska de stackars barnen behöva ha lite "tråkigt", allt ska vara roligt och lätt. Men så är ju inte verkligheten eller livet! 

Jag vägrar att ställa upp på detta. Jag har höga förväntningar på mina elever. Ni ska bli bäst! Så bäst det bara går! Jag  bygger och bygger...vi tränar och tränar. Jag påminner och påminner om att vi är här för att lära oss. Det bara SKA gå.  Det är tröttsamt och slitsamt. Och jag saknar hjälpen från föräldrarna och samhället i övrigt. För det är inte bara föräldrars fel att barnen tror att allt är som ett dataspel. Vi lever i ett samhälle som gärna uppmuntrar det också. Vi glömmer det hårda arbetet!!

Jag fortbildar mig gärna. Jag gör det själv. Jag blir också påtvingad fortbildning (se tidigare inlägg) som säkert är bra men som känns lite  " vi gör det här så kan de inte säga att vi inte satsat på lärarna".

Jag vill ha en modern skola. Med höga krav och höga förväntningar. Föräldrar som tar sitt ansvar. Elever som tar sitt. Lärare som tar sitt. Skolledning som tar sitt. Kommun som tar sitt.

Fundera lite. Hjälp till att vända trenden! Det är tillsammans vi måste göra det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar