måndag 22 juni 2015

Sommar

Sommar. Eller det är sommarmånaden juni. För mig innebär sommar stekande dagar med sol från knallblå himmel. Några få vita moln som eventuellt långsamt segar sig över himlen. Lätt lätt vind.

Något av detta har jag tyvärr inte upplevt ännu i sommar. En, EN, endaste dag var åt detta håll. Det var underbart.

Jag vet att jag bor i Sverige och att man inte kan förvänta sig medelhavssommar. Jag förväntar mig inte det. Men jag förväntar mig några veckors rejäl sommar. Där doften av sommar är närvarande. Lika mycket som känslan att sitta med sin frukost ute. Tidigt. Och ändå inte frysa. För jag är en fryslort och minsta vind gör mig frusen. Där smultronen mognar långsamt i det höga gräset. Där kantarellerna smyger fram. Där det är helt okej att det blåser lite. För det är ändå varmt. Där iste känns välkommet och glass likaså.

En dag som idag kanske någon tycker är okej. Inte jag . För i samma ögonblick som jag sätter min fot på altanen så går solen i moln. Länge. Det blåser och trots att termometern säger hyfsad temperatur så säger mitt huvud något annat. Burr.

Jag VILL sitta ute och läsa. Längta. Koppla av! Njuta! Gärna ta tillflykt till skuggan de varmaste timmarna för att inte bränna mig. Jag vill behöva smörja in mig med solskydd. Jag vill njuta av kaffe med jordgubbar, solvarma. Jag vill känna doften av solvarm berghäll och ja, varm asfalt. Tystnaden i kvarteret när alla är bortresta eller sitter såsom jag och bara njuter. Det stilla sorlet från eventuella grannars utemiddag. Den blå himlen. Att behöva vattna rosor. Gå runt sent på kvällen och dofta rosorna. Kunna vara ute och jobba i skuggan utan att behöva ha långärmat.

Jag är väl kinkig- men när kommer sommaren egentligen?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar