söndag 24 maj 2015

Det där med att lära sig och förändra.

Det inte ett djuplodande inlägg det här inte. Nej det handlar om något så banalt som att upptäcka att hudvård som man tyckt varit bra kanske inte är så bra! För att man lärt sig att lyssna på huden och framförallt testat fler produkter! Nu menar jag inte att man måste testa massor för att hitta rätt, men det är lätt att ryckas med av andras tester och säljare på olika affärer, både online och irl. Det är lätt att glömma att ens hud är ens egen och att vi alla är olika...Kan man inte mycket så är de svårt att avgöra om något verkligen är bra, om man inte får en allergisk reaktion av den... Och skönhetsindustrin är en industri som vilken som helst, men konkurrens och vilja att sälja SITT. Det finns en massa bra grejer, men det fungerar inte för alla, trots att det ibland är lätt att tro det när någon säger att den är "jättebra" och "passar alla hudtyper".

Igår skrev jag om en mask som jag upplever som riktigt bra, i alla fall som första intryck. Om den sedan passar dig är såklart inte lika lätt att säga.

Jag har sedan åtminstone ett år, eller mer, tillbaka gillat Peter Thomas Roth masker av olika slag .Det var till och med så att i och med att jag tyckte att de var bra så gav jag mig in i att ha deras hudvård också. Har du läst här tidigare så vet du att det inte föll väl ut. Trots rekommendationer av hudterapeut kring vilka produkter jag skulle välja.

Ofta när jag applicerar Rosmasken (som jag verkligen tyckt om!) så småkliar det lite. Samma sak med gurkmasken. Men har aldrig sett några negativa effekter på min hud, så har inte reflekterat så mycket över det. Förrän jag har testat ett flertal andra masker. Från Elemis, Biodroga MD, Sensai, Dr Temt, ToxSkincare och ja, jag har säkert glömt någon! Och just igår, körde jag båda PTR-maskerna. Och i morse. För jag vill ha slut på rosmasken för den passar nog inte mig! Jag får len och fin hud. Inte det. Men det ska nog inte småklia! Och framförallt tycker jag inte att jag ser någon särskild skillnad...och maskerna är urjobbiga att skölja av! Det sistnämnda har jag börjat irritera mig på. Så nu jobbar jag hårt på att få slut på maskerna. För att gå över till sådana som jag gillar mer, verkar ge mer resultat och fungerar bra med min hud dvs inget kliande.....och sköljs av lättare!

Så nu pågar rensning av masker härhemma. Det finns några som kommer att få flytta ut. Och förmodligen inte får återkomma. Men det finns andra som tagit deras platser.

Ha en riktigt skön söndag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar