söndag 24 oktober 2010

Odd Molly jag borde införskaffa, eller?

Om man ska titta på vad jag använder väldigt frekvent så är det vissa typer av mollysar som jag borde köpa fler av. Det är helt enkelt så att priset blir ganska så okej om man tittar på hur ofta jag använder plaggen. Medan andra är det mer sällan man använder, men ibland är det också "finplagg", även om jag brukar försöka se det mesta som användbart till vardags...

Jag använder helt enkelt Odd Mollys mysplagg i mycket stor utsträckning. Äger flera fondor, eftersom jag fullständigt älskar dem. Det enda negativa där skulle vara att de inte har lång ärm och jag tycker att det är knöligt att ha en kofta ovanpå, volangerna knölar. Men vad hoppar jag gärna i när jag kommer hem efter en lång dag är en velourbyxa och en hoodie. Nu gillar jag just materialet velour (hade jag aldrig trott förut om någon frågat mig) mer än det nya, framförallt eftersom det mest är polyester i det tyget. Nu är det ju alltid polyester i velour också, men det är iaf bomullsvelour som OM har i sina plagg.



Nackdelen med OM`s velourplagg är ju priset. Chill Norways velours nackdel är också priset. Där har jag heller inte hittat någon som faktiskt säljer deras mysbyxor utan bara överdelarna eller klänningarna. Jag har inte känt på Chill´s velour heller men många säger att det verkar vara bättre velourkvalitet. Det här vet ju inte jag om det stämmer, eftersom jag själv inte känt på den som sagt.

Jag syr ju en del själv, och har tyckt att nog kan jag få ihop ett par mysbyxor själv, och jag vet absolut var jag kan köpa högkvalitetsvelour. Fantastisk velour som inte bleknar i färgen efter ett par tvättar, som kan torktumlas, som inte känns plastig m.m. Men sådan velour kostar, närmare bestämt åtminstone 154kr metern. Och det går ju åt lite när man syr till vuxna. Sedan behövs muddväv etc. En munkjacka behövs det blixtlås till etc. Plus naturligtvis tiden. Naturligtvis så tjänar man säkert ändå på att sy själv i jämförelse med OM´s priser, men sparar tiden om man köper.

Bild lånad från neanobelle.se
Finns även i flera fina blå nyanser. Vad är det då som hindrar mig från att sy själv? Förmodligen detta med tid skulle jag gissa. Plus att hitta just det där mönstret som är i den stilen som man själv gillar.

Vart vill jag komma med allt det här dribblandet? Jo, att naturligtvis borde jag införskaffa fler mysdressar. Se den som en kostnad som blir rätt så liten med tanke på hur ofta det används och med den tid jag spar på att inte sy det själv. Å andra sidan så syr man det själv så kan man ju välja både färg och sådan helt själv....

Snårigt inlägg, helt enkelt. Hur resonerar ni kring detta med hur ofta ni använder kläderna kontra priset? Givetvis tycker jag att man kan ha några riktigt fina plagg som man kan ha på tillställningar som kan kosta lite mera, men hur många är det försvarbart att ha? Har man fler sådana plagg än vad man borde, eftersom OM är himla bra på att göra just sådana plagg? Och hejdar man sig istället när man kommer till mysdressar eftersom man tycker att de "inte ska vara så dyra"? Fast man kanske använder dem oftare? Jag är nyfiken, hur tänker ni andra där ute?

1 kommentar:

  1. Odd Mollys velour är något jag har varit sugen på länge, men för varje kollektion blir de dyrare och dyrare.

    Men det blir ju så som du sägare, använder man det mycket kan det vara värt att lägga lite till. Men man kan ju inte lägga allt för mycket, det är trots allt ett par mjukisbyxor.

    Kram

    SvaraRadera