söndag 28 november 2010

Första advent.

Bild från fotoakuten.se

Och första ljuset ska tändas. Fast först måste allt fram...Uppe på vinden står allt och jag orkar (p.g.a hostan etc) gå upp dit och släpa ned allt så det får nog maken hjälpa till med. Dessutom behövs det städas här. För det händer ju inte om inte jag gör det...Igår putsade jag fönster (japp, du läste rätt), fast bara inifrån. Har bett maken komma på ett bra sätt att putsa utsidan i minusgrader. (tydligen spolarvätska eller t-röd i vatten som gäller...) Tvättmaskinen går och jag sitter och klurar på hur jag ska lägga upp taktiken veckorna som kommer. Jag ska ta i fatt 9 samtal, skriva ped.kartläggningar till åtminstone 5 av dem, plus då ÅP. Sedan är det dags att uvärdera en del av dem jag skrev i november...innan jullovet. Sedan ska jag hinna med ett tandläkarbesök. Nödvändigt ont.... Och visst ja, det ska fixas julklappar också...! :-).

Det är fullt upp och jag är faktiskt tacksam över att det inte är vi som står för julafton i år. Fast det blir ju en del att fixa ändå. Hur traditionella är ni? Vad måste ni ha på julbordet? Vad kan ni vara utan?  *nyfiken*

Hoppas ni nu har en riktigt skön första advent.

4 kommentarer:

  1. Traditioner är till för att brytas tycker jag! Skulle lätt skippa julmaten på julafton för annat om jag vore sugen. För mig är gemenskapen det viktiga.....Kram

    SvaraRadera
  2. I år ska vi fira julafton borta, så jag behöver inte tänka på maten, skönt. Ärligt talat, så är jag inte så förtjust i julmat. Men första skinkmackan dan innan julafton är smaskens!
    Önskar dig en trevlig första adven!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag förstår dig! Håller på med liknande arbete, det är kasst att ta igen efter en sjukskrivning!

    Det mest juliga jag måste ha är brunkål. Det äts ju bara på julen, så finns inte det är det inte "riktig" jul. Sen äter ju inte jag sill och skinka, så köttbullar och prinskorvar får det ju bli.
    Trevlig första advent!

    SvaraRadera
  4. Sill! Allt annat klarar jag mig utan! Det är också väldigt gott med Janssons med kantareller istället för ansjovis...

    Ajax fönsterputs är det ju ammoniak i, för att det ska klara några minusgrader. Men 13 minus går nog inte. Men i 13 minus tvättar du väl inga fönster i vilket fall... Och när man hänger en stjärna på insidan eller ställer upp en ljusstake så syns det ju ändå inte att fönstren är smutsiga. Dessutom är du ju knappt hemma medans det är ljust och när det är mörkt spelar det heller ingen roll.

    Allt gott!

    SvaraRadera