lördag 4 december 2010

Innehållsrik helg med firande av make

Jag är full av beundran inför alla bloggare som hinner med att göra både ett eller flera inlägg om dagen. Det är bara att inse att jag inte hinner med det.

I veckan har två fina paket anlänt.Ett har jag smygvisat en bit av och mer kommer när jag kan låna proffsfotografen här hemma, förmodligen imorgon förmiddag ( om jag hinner med se nedan). Då kan jag också passa på och visa vad jag haffade hem i form av en annan klänning. Får väl se dessa två mollysar som julklappar till mig själv. Ett tredje paket hade redan anlänt under min sjuka men jag har ju inte visat hur det blev på. Så det får väl bli rena modevisningen framför fotografen och sedan får ni se.

Veckan har gått i ett rasande tempo och jag har varit helt slut på kvällarna och därav låtit bloggen vila. Ibland måste det ju kunna bli så. Nu i helgen ska makens födelsedag firas (det är hopplöst med karlar som fyller år i december, och är urusla på önskelistor, fatta att hitta på något bra två gånger, inom loppet av några veckor...). Han gillar dock praktiska saker och jag är rätt så säker på att han inte har hittat min blogg, eller läser den, så jag kan nog avslöja vad jag hittat på. Vår termos gick sönder så det har  fått bli en ny. Tyvärr var svarta slut, så det fick bli en beige. (var sugen på en röd men tror inte att maken vill ha det). Han blir säkert nöjd. Han gillar egentligen inte att fira födelsedag....

Lime/pistagegrönt hade också varit läckert men ville ha något som passar överallt.... Hittar ingen bild på den beige och den jag köpt är ju inslagen så ni får hålla tillgodo med denna!

Så dagen kommer att ägnas åt att städa i huset (jo, vem städar när jag är sjuk...hm?), allmänt plock, och bakning av lite gott inför fikat imorgon. Det blir morotsmuffins med phillyglasyr, glutenfri hallon/blåbärspaj, pepparkakor och en speciell ananaspaj, plus lite olika småkakor. Och frukt. Makens sida är väldigt fikatrogna...och lite extra jobb blir det när det finns glutenallergiker. Men jag fixar det gärna för jag förstår hur det är att komma på kalas och så finns det inget att äta...jättekul. Jag är nämligen själv nöt-mandelallergiker. Som tur är så kan jag vistas i samma lokaler som dessa och även utan problem äta om det  står  att det kan finnas "spår av". Plus att jag ännu inte reagerat så kraftigt som man kan göra (stora andningsproblem menar jag) Men det kan ju komma...

Angående allergier så är jag lite nyfiken på hur andra tänker? Om ni vet om att det kommer personer som inte tål något till er, ordnar ni något annat eller låter ni dem bli utan? Eller ber ni dem att ta med något själva?

Ha en härlig lördag!

4 kommentarer:

  1. Jag ordnar alltid så att det finns något för alla att äta! Men jag blir lite trött på föräldrar som skickar sina barn på kalas utan att tala om att det tex är laktosintolranta. Vet jag om det innan fixar jag så att alla kan äta allt, men om jag inte vet, då finns det inget för det stackars barnet. Och ja, vi har varit med om det...

    Hoppas ni får ett trevligt kalas! Hälsa och gratulera.

    SvaraRadera
  2. Ska hälsa!

    Jo, visst är det jobbigt när folk inte kan tala om att de eller deras barn är allergiska mot något! Det är ju inte så lätt då att fixa något.

    Jag har dock själv varit med om motsatsen, när det gäller mig själv då, att man sagt till att man inte tål nötter/mandel, och fått höra "okej", inget mer. När man sedan kommit så finns det inget att äta som inte innehåller detta, utan man får sitta och dricka te eller kaffe enbart...jättetråkigt. Då kan man säga till att man ska ta med sig något själv tycker jag...

    Men det är väl mest synd om barn vars föräldrar inte säger till innan, de kan ju inte fixa det själva...stackare!

    SvaraRadera
  3. hej!
    Har mailat dig ang. suiteheart, jag är rädd att den blir för stor :/.

    SvaraRadera
  4. Jag har 4:a på min långa LK. Går åt över armarna på mig....
    Har faktist aldrig varit med om allergiker i min bekantskapskrets! Men skulle det vara det så får man ju fixa det. (Förutsatt att man vet då!) Kram

    SvaraRadera