tisdag 12 april 2011

Inlägget jag förmodligen inte borde skriva

Men nu vill jag skriva av mig. Om sketna människor. Om hur man inte respekterar andras tid. Om att man inte ens prioriterar sina barn när de behöver en, eller åtminstone 2ggr om året...Om föräldrar som inte har hyfs! Och jag kommer att använda fula ord, vilket jag inte brukar. Och jag vet att majoriteten av alla föräldrar INTE är så här, men ändå.... Jag VET att det här inte är något nytt under solen, tyvärr...., jag har varit med förr...men ändå!


Jag har utvecklingssamtal. Själva bokningsförfarandet har vi tillsammans kommit överens om vad föräldrarna tycker är bäst.Jag lägger ut alla tider. Mailar alla föräldrar som sedan får maila tillbaka (eller skriva på lapp och skicka med barnet- helt valfritt) och skriva in ALLA tider de kan. Mailet/svaret ska ha inkommit före viss bestämd dag. Om man inte svarar i tid får man en tid som blir över. Jag fördelar tider efter bästa förmåga. I princip brukar alla som svarar kunna få någon av de tider de angett.

Vad händer?

Jo, ca 9 barns föräldrar behagar inte ens svara på mailet. Dessa får då tider tilldelade. Av de ca 9 barnens föräldrar som inte svarat kommer 3 på den tid de fått.  Det vill säga, de köper läget, som de själva valt/satt sig i.

Övriga behagar f-n inte ens höra av sig och avboka eller ändra tiden!!! Nu är jag liiite putt, men om man har 4 samtal bokade under samma dag och förskjuter sin egen arbetstid, ändrar egna barnens tider på dagis, sitter uppe kvällen innan och förbereder osv osv, och så kommer INGEN!! Den första dyker inte upp alls. Nr 2 skickar ett av sina barn att meddela, 5 minuter efter utsatt tid, att de inte kan komma och de två sista mailar samma dag att de inte kan komma. Okej, tycker ni, de har hört av sig. Samma morgon, möjligen okej. De säger i alla fall till. Men fem minuter efter utsatt tid, och skicka ett av sina barn med meddelandet? Om man bokar tid hos frisör, tandläkare, läkare, optiker etc etc, skiter man i att komma då, utan att höra av sig?  Jag är iaf uppfostrad med att det är höjden av ohyfs att inte höra av sig, eller att inte dyka upp till bestämda möten.

Till saken hör att det är inte första gången det händer med just dessa föräldrar. Utan det är så VARJE fucking (ursäkta mig) gång! Det borde vara böter på att inte komma...just för att det är så j-a ohyfsat. Dessutom är det så elakt mot barnen- för det är alltid de vars barn ofta har problem eller behöver stöd osv osv. Signalen de skickar mig är att de skiter i sina barns framtid. De lågprioriterar sina barn.

Så- nu har jag öst ur mig. Tycker ni annorlunda varsågod- men jag kan inte se någon ursäkt för det beteendet jag berättat om. Inte om det händer varje gång.

Har ni orkat läsa hit är ni förmodligen helt färdiga nu....! Har inte bestämt mig ang. Grandmas ännu, men laddar däremot upp för ett nytt till salu inlägg gällande annat först. Förmodligen inte förrän senare i veckan/slutet av veckan, då det ju är fullt upp på jobbet....

Nu ska jag ta och packa paket. Ha det så gott och ursäkta att jag öste ur mig över er.

Kram!

10 kommentarer:

  1. Hej!
    Vi har samma jobb, du och jag. Tyvärr är det ibland precis så som du beskriver. De flesta föräldrar har lika hög prioritet när det gäller barnens utvecklingssamtal som de har med läkarbesök och andra avtalade tider. De kommer på avtalad tid. Dock finns det vissa som glömmer/inte bryr sig att komma och de är ofta föräldrar till barn/ungdomar som verkligen behöver samtalet. (Vad är hönan och vad är ägget, kan man undra.) Förstår verkligen din frustration. Suck!

    SvaraRadera
  2. "Måste" alla ha samtal? Vad jag menar är att om du helt enkelt kräver att alla bekräftar den tilldelade tiden senast ett dygn i förväg och om de inte bekräftat blir det inget samtal = du släpper inte tll tid o energi i onödan.Jag förstår att samtalen sker för barnens bästa men om det ändå är samma föräldrar som gör så här varje gång.......

    SvaraRadera
  3. Usch usch.. riktigt ohyfsat mot dig som lärare/pedagog. Dessutom missar de ju också chansen att stötta upp sina barn om det behövs. Vill inte alla föräldrar det? =(

    Hoppas din dag blir fin!

    SvaraRadera
  4. Du har helt rätt och du har också rätt att vara förbannad!!! Min mamma och min bror jobbar som lärare och min pappa gjorde det delvis när jag var liten så jag vet vad du menar... Tyvärr är det oftast samma föräldrar varje gång och tyvärr de barn som behöver mest stöd... Förstår dig helt och hållet!
    kram

    SvaraRadera
  5. Blivande lärare här... och engagerad förälder... Misstänker att jag kommer få en chock när dessa 2 världar strålar samman.

    Kram ni duktiga och engagerade lärare- otacksamt yrke många gånger men ack så Viktigt!!!

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Också lärare, been there, done that...Jag lägger nuförtiden ut tider för samtal och placerar in barnens samtal själv. Passar inte tiden så finns det några överblivna tider att välja på eller att de får byta med varandra och meddela mig. Vi har beslutat på skolan att de får missa/byta tid max tre gånger därefter får de samtalet per telefon eller mail. Jag har en hel del annat att göra än att leka dadda åt föräldrarna också !!! Håller med om att det borde vara straffavgift att missa samtalstid utan att meddela. Precis som hos läkaren eller tandis. Som du märker är jag också rätt uppretad över detta...Som tur är kommer de allra flesta iallafall utan krångel :)

    Hälsar Linda

    SvaraRadera
  7. Frösötös: Ja, alla har rätt att få ha samtal. Eller rättare sagt, skolan är skyldig att erbjuda samtal. Frågan är ju hur många gånger...

    Vi har att kommer de inte på den andra tiden så får vi rapportera till rektor som då skickar ut ngn form av skriftlig kallelse från rektor, biter ibland på vissa.

    Grejen är att oftast (de flesta iaf...) så kommer de ju gång nr 2: men all den tid man lägger ned och de ändringar i ens eget privatliv som det orsakar får man ju då inte igen. Sedan blir jag så sur när de säger att de ringt eller mailat, och inte har jag fått några samtal eller mail, de BLÅLJUGER alltså! (På min telefon syns alla inkomna samtal, även missade)

    Linda: Tyvärr fungerar det inte att bara dela ut tider här, de som ändå inte kommer/tiden inte passar för de gör ingenting så där är man tillbaka på ruta ett.
    Men det där med att ha samtalet via mail är ju inte så dumt.

    Sedan kan jag känna att med de skriftliga omdömena vi ska skriva så vad är meningen med samtalet? Det mesta står där...

    SvaraRadera
  8. Åhh jag kan bara hålla med! Lärare här också jue...Detta är verkligen ett problem, man fixar och donar, lämnar ut tider långt i förväg osv. Ändå finns det de som inte har respekten att ändra tiden, just det här med att inte höra av sig, jag kan inte förstå det... Jag känner att det borde ju ligga i föräldrarnas intresse, men tyvärr gör det inte alltid det...
    Jag tror ofta att det är den bild av skolan som media målar upp, den ger inte respekt till oss lärare...frustrerande verkligen!
    Inne i omdömesskrivandet här, sena kvällar (nätter), helt otroligt...

    Detta är inte ett inlägg som du "förmodligen inte borde skriva" - utan verkligen bra skrivet, kanske några får en tankeställare...

    Kram till dig!
    /C.

    SvaraRadera
  9. Jag förstår att du blir förbannad! Moas lärare delar ut tider efter klass-listan sen får vi helt enkelt byta med varandra själva om det inte funkar. Kram!

    SvaraRadera
  10. Helt rätt, ös ur dig! Tyvärr finns det föräldrar, vuxna, som inte borde ha fått körkort att skaffa barn. Det är min högst personliga åsikt men vad har dessa barn egentligen för förutsättningar? Ni i skolan är fantastiska men det är inte BARA ni som ska uppfostra barnen, föräldrar a har ansvaret.

    Jag brukar inte kommentera hos dig men jag kände så med det du skrivit och är just nu mitt i att välja skola till min dotter. Det är inte lägg men vi väljer faktiskt en icke kommunal skola för jag vill att alla föräldrar ska vara engagerade så det blir en bra klass. Trist men sant i en storstad, jag är bara rädd om min dotter och troligen en aldeles FÖR engagerad förälder ;-)

    KRAM och lycka till

    SvaraRadera