torsdag 5 maj 2011

Förnedrande?

Jag är för lärarlegitimation. Jag anser också att man självklart ska ha utbildning i det man undervisar i.

Men.


Nu ska det införas leg. Jättebra. Men själva lärarutbildningen har ändrats otaliga gånger under årens lopp. Undrar därför om det ens finns NÅGRA lärare på t.ex. låg - och mellanstadiet (som man numera får säga igen...) som har full behörighet i alla ämnen de undervisar i? Man har ju alltid fått en klasslärartjänst oavsett utbildning och sedan undervisar man i alla ämnen den klassen här, nästintill. Oftast inte musik, slöjd, idrott o dylikt dock. Men en del gör det också.

Några gamla finns det väl kvar med den urgamla "lågstadielärare" och mellanstadielärare" utbildningen. Men de är då inte så många...

Nä, så då binder de upp oss på den arbetsplatsen vi är istället. Och är de smarta så säger de nej till vidareutbildning för oss behöriga  med tillsvidareanställning, men inte i alla ämnen...för då kan vi ju inte söka nya jobb..för vem anställer en som då inte är "den nya lågstadieläraren"?

I ärlighetens namn. På lågstadiet är inte t.ex. SO och NO på sådan nivå att man inte kan ordna den kunskapen själv. Det är däremot viktigt att man har metodik och didaktik, men har man arbetat ett antal år som behörig lärare så utvecklar man ju detta successivt plus att man ju läst det när man utbildade sig till lärare. Den utbildningen som fanns då....

Ta mig själv som exempel: Jag är 1-7 lärare med inriktning på svenska, matematik och engelska. Alla kärnämnena alltså. Har faktiskt en helt unik utbildning där. Min inriktning hette språk/litteratur när jag sökte. Matematik ingick inte där, men jag valde att välja det ändå. Tyckte jag behövdet detta. Borde vara guldläge? Knappast eftersom regeringen numera inte vill ha 1-7 lärare, eller ens som det är nu, tidigarelärare och senarelärare, utan vill tillbaka till lågstadielärare, mellanstadielärare osv. Så- jag har min tillsvidareanställning där jag är. Men om jag inte fortbildar mig inom NO och SO så får jag nog svårt att söka nytt jobb om jag skulle vilja röra på mig!

Vad är problemet? Förnedringen? Undrar ni. Jo, att jag som jobbat i flera år ska behöva sätta mig och plugga igen. Jag vill INTE, upprepar mig, INTE plugga igen. Har läst i 3½ år på lärarutbildning och dessutom har jag hela 60 poäng i Engelska, från innan lärarutbildningen Men om jag inte ska fastna i fällan "jag kan inte byta arbetsplats- min arbetsgivare hajar detta- ger mig ingen bra lön-" så känns det som om jag MÅSTE plugga. Vilket då rätt så många lärare då borde... De med min utbildning t.ex. Kurserna går på halvtid. VEM tar hand om klasserna medan vi gör detta? Vem ersätter bortfallet av min lön? Jag valde att plugga till lärare- sökte den utbildningen som fanns- som skulle göra mig behörig. Jag ÄR behörig. Men plötsligt ändras allt?

Visst, en del erfarenhet ska räknas in. Men, var går gränsen?

Och i ärlighetens namn- gillade du alla ämnen i skolan? Så mycket att du vill läsa dem på högskolenivå? Jag var inte direkt dödsglad i NO t.ex. Det hindrar mig inte från att kunna en hel del. Men jag är inte så sugen på 50% lönebortfall i ett halvår eller mer för att få en papperslapp som ska ge mig friheten att byta arbetsplats...Eller ersätter staten min lön? Den kostnaden borde ju inte vara så hög för dem- vi lärare har ju skitlön så....

Nu har jag inte täckt in alla aspekter här. Men känner en viss frustration...Jag hoppas innerligt att jag ändå kan få full behörighet utan att behöva plugga vidare. ORKAR inte detta nu. Småbarnsförälder....och så själva jobbet...

I ärlighetens namn tvivlar jag också på att några kurser ska göra mig till en bättre So eller No- lärare...På lågstadiet......

Nu ska jag stänga pladdret och gå och sova. Läs ni, ämnet är infekterat och diskussioner pågår både  här och där. Jag tänker lite högt här.

2 kommentarer:

  1. Hej,

    jag förstår att du tycker det är jobbigt. Jag började plugga till lärare nu i höstas. Och för mig ändras allt nu. Min utbildning är på 4,5 år men idag blev det 5 år eftersom de kurser jag tänkte välja helt plöstligt ändrats och startar höst nu och inte vår.

    Dessutom så ska vi ha VFU-möte varje onsdag just för att få didaktik och mer pedagogik i den "verkliga" världen. Vi har haft ett möte på ett helt år. Svaret varför vi inte haft det varje månad är: jo det har varit så mycket med den nya lärarutbildningen så vi har prioriterat den istället.

    Min vän som också läser till lärare blir ännu mer berörd. De kurser hon ska läsa om 2 år försvinner nu, så hon får läsa något annat ämne eller läsa det nu parallellt med ett annat ämne i höst.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag förstår din frustration och som lärarkollega håller jag med fullständigt i dina tankar! Det känns inte som att lärarlegitimationen är helt genomtänkt utan jag tror att många kommer att hamna i kläm..
    Kram Linsan

    SvaraRadera