lördag 21 maj 2011

Poängen på Tradera....

Omdömessystemet på Tradera funderar jag över.

Jag undrar ibland hur man kan få t.ex. inte fullt på fraktkostnad eller leveranstid när man alltid, alltid levererar inom 3 dagar eller snabbare? När man sagt det innan också. När fraktkostnaden är postens och det är inget man rår över hur mycket det kostar...Hur kan folk då sätta ANNAT än full pott???

Samma sak med objektsbeskrivningen. Om man varit saklig, varken undanhållit eller skruvat upp förväntningar, varför får man då inte full pott??

Jag fattar inte. Jag har jämfört hur jag skriver jämfört med andra. Jag skickar så fort det bara går. Jag tar inte ut något extra för emballage. Upptäcker jag att posten plötsligt räknat annorlunda än jag så brukar jag kontakta köparen och be att få betala tillbaka om de betalat för mycket i porto. Så hur i helsefyr kan det ändå inte bli typ 4,9 eller så??

Är det så här: Bara full pott om varan dunsar ner i lådan dagen efter man betalat? Om den ser ut som om den kommer från affären, trots att den angetts som begagnad? När det blev dyrare porto än vad man trott och man som säljare står för det då? Får man full pott då?

Japp, är lite gnällig. Men det här stör mig så! Jag anstränger mig för  att sköta Traderaaffärer minutiöst noga. Är mycket noga med kommunikationen också. Att jag då ändå inte får knallbra på poängen stör mig. Inte så att jag får dåligt, men inte full pott. VARFÖR ger så få full pott? Vad är det vi/de förväntar sig egentligen? Är det Jante..."det var jättebra...men det var väl inte perfekt....?"

Nu loggar jag ut innan jag säger något dumt....

Kram på er!

10 kommentarer:

  1. Åh vad jag håller med dig! Och jag retar mig kopiöst på folk som skiter i att lämna omdöme! Har lämnat ett otal gånger och inte fått tillbaka så nu väntar jag till dom har lämnat. Barnsligt kanske.....Kram!

    SvaraRadera
  2. Det undrar jag också! Har bara fått positiva omdömen, varit snabb och haft bra kommunikation.. Trots det var jag helt plötsligt "nere" på 4.9 och fastän jag fått bra säljomdömen efter det står det fortfarande så? Skumt! Kram

    SvaraRadera
  3. Känner verkligen med dig här! Anstränger mig som sjutton för att folk ska vara nöjda men det blir sällan full pott ändå. Har slutar bry mig faktiskt, känns som folk ändå inte inser hur mycket jobb jag lägger ner, och ändå ger dem det betyg som faller dem in. Nu springer jag inte ner till posten med gråtande unge i vagnen utan skjuter på det en dag eller två ibland. Det är mitt råd till dig, ansträng dig mindre! Du kanske får en femma i omdöme om du ger dem sakerna gratis...

    SvaraRadera
  4. Har funderat på precis samma sak!! Jag postar så fort jag kan och försöker beskriva exakt hur plagget ser ut och jag har ändå 4,5...som köpare så betalar jag också så fort jag bara kan så jag vet faktiskt inte vad folk förväntar sig??
    Tråkigt är det iaf!

    SvaraRadera
  5. Håller också med dig! Tror jag har 4.8 i snitt men jag har ALLTID postat samma dag som betalning kommit, alltid skrivit exakt hur plagget ser ut och mailat direkt när jag postat. Vet inte vad man kan göra mer... Själv ger jag nästan alltid 5.0 om något inte strulat. 3 dagar är ju liksom ingenting. Kan ju vara postens fel liksom...

    Du har i a f helt rätt i dina åsikter

    Kram
    /Vivvi

    SvaraRadera
  6. Ja du..den där frågan har vi nog alla ställt oss!! Kom nu ihåg att 4.9 ÄR BRA. först o främst!! Vet att jag första åren (tror jag började-04)fick massor med beröm o positiva ord. Sedan började man med staplarna o då fick jag först 4,9 o pendalade upp o ner till 4,8. Fattade absolut INGENTING!! Bestämde mig för att testa med gratis frakt en period, har nog provat det mesta! Okej, nu har jag 5,0 efter envist o trägen med ivägskickade paket samma dag om betalningen kommer innan post/DHL avgår härifrån. Köper får välja fraktsätt, betala o vänta därefter. Satte hårt mot hårt helt enkelt! Dagens Tradera är i allt mer utsträckning (inte alla tack o lov) väldigt kräsna, vad gäller fraktkostnad o leveranstid!! Det är ett som ÄR säkert! Tycker du kan vara lugn, stolt o nöjd med det du har!! (även om jag förstår dig..)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Håller med.
    Nu gick jag ner till 4.8 i frakt och leveranstid. Och det är inget jag kan påverka :-(.

    Tabby

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Hoppas verkligen att du mår bättre nu?! Riktigt jobbigt att bli sjuk nu, den tiden finns inte känns det som... Själv har jag haft det stressigt och fick koppla bort bloggen ett tag för att orka med. Hoppas på att orken är på väg tillbaka nu... Har ni haft vernissaget ännu? Hoppas att det gick bra!
    Ibland blir jag nästan ar på mig själv för allt man drar igång så här års:) lägerskola, musikal osv...

    Håller med om Tradera, konstigt det där!

    Här blir det en lugn hemmadag idag, långpromenad och sol på balkongen, skönt!

    Kramar till dig!
    /C.

    SvaraRadera
  9. Ibland känns det som att man ska skicka varan innan de vunnit den.......ironisk men jag känner likadant som dig. Precis som Linda så retar jag mig faktiskt på folk som inte kan bemöda sig att lämna omdöme öht. När jag sålt väljer jag att vänta tills de lämnat omdöme men när jag köper försöker jag ge omdöme så fort jag fått varan.

    SvaraRadera
  10. Tjena tjena på dig!
    Håller med till fullo.
    Jag har tänkt på samma sak.
    Fast vet att jag inte givit högsta poäng om jag upplever portot orimligt högt.
    Även om säljaren säger att hon har skickat så kan det ta ormligt många dagar, vilket säkert speglar sig i omdömet.

    SvaraRadera