onsdag 29 juni 2011

Uniformen provad!

Bild från Deepfling

Och, med risk att bli hängd och dragen på en liten vagn baklänges och allt annat....:

NIX!

Rosanellan (vintage pink) är jättefin- men den är tight i ärmarna (om man som jag tyvärr har fått ansamling där) och en storlek större blir nog fööör stort för övrigt. Så nix- tyvärr inte! För den var jättefin för övrigt...

Sigh skirt: Jo, ja, nja, nej! Fin- ja. Värd 1900kr- nja...va..., Sitter den bra?: NEJ! Om man som jag har svank, så blir rumpan större. Den är inte så fluffig, men ändå gör den höfterna större utan att markera midjan tillräckligt= man ser bredare ut. Jag är också ganska kort, ca 163cm, så att dra ned den höfterna gör den för lång.
Sedan är den såååå enkel! Det är bara broderierna som är extra! Det är sytt med enkel rullsöm (dödsenkelt med en overlock) på både innerkjol och ytterkjolens nederkant. En ordentlig fåll hade de ju kunnat kosta på kjolen när den ändå är så fasans dyr... Smockmidja är heller inget svårt att fixa. Resårtråd på undertråden och så kör man! Tyget: vanlig bomullsvoile, inget speciellt mönster. Det fantastiska: broderiet! Ja, DET är vackert och fint, små spegelpaljetter längst ned också... Såå....jag kommer att vara ensam om detta i mollyvärlden tror jag....diss på denna vackra kjol...Inte värd pengarna. Hade den kostat 800kr- ja då hade den fått stanna...Men 2000kr? Nej.

Däremot blev jag jättesugen på att sy en egen variant....Är inge vidare på att brodera men kanske det finns någon med broderimaskin som kan fixa det....:-)  Har väldigt svårt att tro att allt är handbroderat på kjolen....Annars är det väl bra terapiarbete...

Har tyvärr inga bilder på plaggen på, rosanellan åkte av fort, och sigh skirten provade jag på alla sätt, men den var ändå inte rätt och hade då ingen lust att fota eländet.

Så njut ni som kan ha den här kjolen och toppen. Men jag nöjer mig med att jag sparar ca 3700kr, för det är vad de TVÅ plaggen kostar tillsammans....!

Ha en bra dag och passa på att fynda fint från inlägget innan!

Kram på er allihopa!

Psst! Elizabeth! Jag får bara delivery-failure på din mailadress! 

7 kommentarer:

  1. Tack för bra info!! Du har helt rätt, jag tycker också att kjolen är jättefin men INTE värd det priset och med resår i midjan ser jag bara bredare ut vilket jag inte vill.
    Jag hade bokat blusen men avstår den nu, har inte smala armar och egentligen tycker jag att den är för kort.

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Blusen avbokade jag just av detta skäl...men kjolen hoppas jag forfarande på, för den är så söt. Men jag har ju inte provat den än, så vi får väl se. tycker också den är för dyr och har därför bokat den till ett billigare pris over there och då får man ju vänta också. Har ju någon bild av mig och denna och ett par höga stövlar i höst, men vi får väl se...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för bra genomgång, jag har haft samma magkänsla vad gäller den omtalade kjolen, har en från något annat märke som är snyggare och som INTE kostade nästan 2.000 kr. Jag kommer inte att slå till på den, däremot den fina blusen i vitt har jag provat och den gillar jag ;-D
    KRAM!!

    SvaraRadera
  4. Säger som Linaplina - tack för bra info! Jag hade reserverat Rosanellan men tog bort den häromdagen. Kjolen är däremot på väg - vi får se hur det går med den...

    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Jag har också lust att börja sy själv men har ännu inte vågat. Skulle vilja ha en provdocka för jag tror det blir lättare att sy då. Tänk alla kläder som man vill ha som man inte hittar i butiker särkskilt linne som är svindyrt!

    enkla nettan

    SvaraRadera
  6. Enkla nettan: Klart du ska våga! Börja med ett enkelt mönster. Danska Onion har en del enkla. Överlag är danskarna jätteduktiga på att göra bra mönster.

    Nackdelen med att sy själv är att hitta just DET DÄR tyget som man har en bild av i huvudet...Men det går.

    Linne är ganska dyrt i metervara också, tyvärr, men går att hitta till ok. pris. Priset hänger lite ihop med kvaliteten också...

    Men ska man börja sy så är stuvlådorna eller riktigt billiga bomullstyger ens bästa vän- då gör det inte så mycket om det blir fel- och så syr man om plagget sedan i det tyg man tänkt sig, när man vet hur det ska göras.

    Just sigh skirten ska jag nog försöka få till, fast kanske inte med alla broderierna då, och med en lite annorlunda passform förmodligen, så den sitter lite bättre på mulliga jag.

    Nu ska jag gå ut och skrämma grannarna- iförd Terrie suntop och shorts.

    Kram på er!

    SvaraRadera
  7. Då kan jag med mina brottararmar glömma Rosanellan.....Kram!

    SvaraRadera