tisdag 9 augusti 2011

Sjuk summa!

"För befintliga lärare och förskollärare som har ett examensbevis daterat före den 1 juli 2011, tas ingen avgift ut. Om du däremot vill komplettera din behörighet vid ett senare tillfälle tas en avgift ut.
Om du har en examen daterad den 1 juli 2011 eller senare kommer Skolverket att ta ut en avgift för att behandla din ansökan. Din ansökan kommer inte att behandlas förrän avgiften är betald. Eftersom avgifter täcker handläggningskostnaden, får du inte tillbaka avgiften även om du får avslag på din ansökan.

Följande handläggningsavgifter tas ut för ansökan:
  • Ansökan om legitimation för lärare eller förskollärare med examensbevis daterat den 1 juli 2011 eller senare: 1500 kr
  • Ansökan om utökad behörighet med intyg över behörighetsgivande utbildning: 750 kr
  • Ansökan om utnämning till lektor: 750 kr
  • Ansökan om legitimation för lärare och förskollärare med examensbevis daterat före den 1 juli 2011: ingen avgift
Ovanstående gäller oavsett om din lärar- eller förskollärarutbildning är från Sverige eller från utlandet."
(Skolverket.se)

1500kr- för en j-a pdf fil! Ja, men vi lärare har ju så vansinnigt höga löner så varför ska vi inte betala sådana summor? (*ironi*)

Dessutom- om man då skulle fortbilda sig, så måste man betala, igen,  för att komplettera/uppdatera sin legitimation!

Jag är evigt tacksam att jag gått ut innan och alltså slipper att betala för min leg. (Om jag nu inte måste betala för att få med all den engelska jag läst utanför min utbildning...) Men för ev. fortbildningar måste detta göras....Dessutom anser de att det är en färskvara och vill att man ska ha utdrag etc som då helst inte är mer än 3 månader gamla.....Tar de avgift för att de gör ett registerutdrag också måntro? Snacka om att bli livegna på sin arbetsplats- vem f-n vill betala för att få ett papper så man kan söka jobb hos andra arbetsgivare? Egentligen borde arbetsgivarna betala för legitimationen....särskilt om de "tvingar" en att komplettera eller fortbilda sig inom t.ex. ett ämne....

Usch, det här är ett sammelsurimum- om jag vill fortbilda mig i t.ex. NO- vem i helsefyr ska ta min klass resterande 50% av tiden som jag inte studerar? Och hur har man en klass bara 50% av tiden- det går liksom inte irl?! Hallå- var är de som är med i verkligheten? Och om man då t.ex. vill vara smart och läsa in t.ex. både No och So och det totalt blir heltidsstudier, vem betalar (får man lön?- delar av lön? Ingenting?) för det första och är de två kurserna samkörda så att det överhuvudtaget går? Har hört rykten om 25%-takt- men vem vill läsa in något i ett helt år?? Eller hålla på i två år?? Det är rätt tungt bara att gå till jobbet ändå kan jag säga- hur blir det inte med tentor, och uppgifter som dessutom ska göras? Samtidigt som skriftliga omdömen, LPP, utv.samtal och för att inte tala om det dagliga arbetet och planeringen ska göras? Vem tänkte till här?!

Som jag tidigare sagt så har jag examen, har full behörighet alltså, men inte i alla ämnen. (det är ganska många som har den "gamla" 1-7, 4-9 utbildningen när man insåg att alla kanske inte är lika bra i att undervisa i alla ämnen...har du träffat någon som är precis lika bra i kemi som i historia? De lär förmodligen inte vara så många..) Vill min kära arb.givare att jag ska komplettera så jag får undervisa i No efter 2015 så ja, hur ska det funka....?? Om man jobbar där det är hyfsat lugnt - men om man jobbar i tuffa och tunga områden? De flesta är dessutom inte särskilt sugna på att plugga igen- det är liksom ett avslutat kapitel och något man har passerat i livet, inte är jag sugen på att återvända till universitetet....

Summa av kardemumman: Flera måste komplettera, vem tar hand om eleverna då? Lönebortfall och fler nya studielån för flera? Dessutom, käre vän, måste du betala för att få med  dina kompletteringar/fortbildningar på din legitimation. JOmen vad b r a....

Ingenstans nämns det heller om man jobbat i 10år, om man då ska kunna få någon form av tillgodoräkning för att man redan undervisat i ämnen och på lågstadienivå, som man inte har formell behörighet i? Erfarenhet räknas liksom inte alls här.

Ursäkta off-topic- men ibland blir jag bara så trött.....Behövde få spy ut lite.

Någon som har några tips på vad man kan arbeta förutom lärare, när man är lärarutbildad? Per automatik får man garanterat högre lön, och lugnare på jobbet....

Kram på er alla!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad jag instämmer i allt du skriver! Ska plugga halvtid denna termin... Ännu ingen vikarie, men egen klass och får sedan punga ut med pengar för legitimationen... Suck! Kram

    SvaraRadera
  2. YES! Skulle SÅ gärna vilja byta jobb men kan liksom inget annat. Skulle gärna jobba i en butikskedja, men har ju ingen chans utan kassavana. Är så trött på att känna mig värdelös...
    KRAMAR

    SvaraRadera