tisdag 23 augusti 2011

Upprop, Ilse och lite annat.

Äntligen har vi startat! Även om jag och min kära nya kollega nog kunde behövt en sisådär 3 elevfria- mötesfria- bara -vi -dagar för att verkligen vara på G! Att jag just nu har härdsmälta i huvudet på vad vi ska hitta på i morgon är ett stort problem! Är ju så van vid stora treor så alla idéer får man skrota- det tar lite tid att ställa om till telingar som inte kan läsa ens....

Vi ska också arbeta med "Att skriva sig till läsning" (Tragetoninspirerat) istället för den vanliga bokstavsinlärningen. Känns kul, läskigt, spännande och vansinnigt pirrigt. Framförallt eftersom det ställer till det med planeringen- vanligtvis vet jag direkt vad jag ska göra...nu känns det som om jag står och stampar. Datorerna var färdiginstallerade idag, men vi måste samplanera lite och så ska det göras på halvklasser, vilket vi inte har förrän nästa vecka....Någon mattebok har vi inte heller och min nya kollega är inte van vid det heller. Hon verkar jättebra men vi skulle som sagt behöva lite mer TID tillsammans...! Sugarbooks som ska vara till det första mattearbetet är försenade och kommer om 1-2 veckor....hjälp! Så imorgon när vi släppt barnen känns det som om vi har alldeles för mycket att försöka hinna med! Addera det där med ny läroplan också och nytt sätt att skriva planeringen...Hörde förresten en riktigt bra idé på vad PP (pedagogisk planering) egentligen borde heta: Problematisk planering.....hahaha! Tror att mitt jobb börjar gå från att undervisa till att skyffla papper och tillverka dokument...och fostra. Usch.

Superfina Ilse-stövlar landade här...med stor förväntan provade jag...jo, stl. 38 går bra...men vad 17- är de snea...? jo, ta mig 17 de är felklistrade sulan och själva skona alltså...Vad =(&/&%%¤ ! Mailar Brandos- nix det finns inga kvar i stl. 38.....Grrrr...Morrr.....hittar dem på eshoes och har nu beställt ett par därifrån. Brandos-paret åker på reklamationstur. Så nu väntar jag...igen...på ett par i camel. Så om regnet kunde hålla sig borta tills jag fått dem, tack?

Idag var jag nära att beställa hem en Sigh skirt. Igen. Hur urbota korkad får man vara? Eller är det något som bara ska bo här? Trots att jag provat och  dissat? Trots att man får stooor rumpa av kjolen? Eller är det bara allmän shoppingönskan som bor här?! Eller ska man lyssna på rösten som säger...vill ha...Och vad menar den egentligen?

Och fråga mig inte vad jag gör uppe nu...måste genast i säng...imorgon väntar 25 stycken små illbattingar på att jag ska lära dem allt här i livet....

Fast en liten rackare tyckte att han kunde komma för sent (alla andra dagar)- ville det till och med- med förälder närvarande, lyssnandes, som inte kommenterar!- blir lite trött på sådana där. Efter ett tag känner man direkt vilka som kommer att skapa problem....Ibland kan man bara titta på ett klassfoto och gissa sig till vilka som är mer besvärliga än andra...och tyvärr stämmer ens gissningar alltför ofta...

Avslutar med en så typisk kommentar från ovana ettor:
-Fröken?
-Ja?
-Får man ta en paus? (Vi hade ritat namnlappar och pojken höll på med en mandala...inte så jobbiga grejer med andra ord...Totalt hade vi "jobbat" i max 20 minuter....)

Vad tror ni jag svarade? (Och denna lilla vän kommer att upptäcka vad ordet arbeta betyder....väldigt snart...)

Återigen, ursäkta frånvaron av bilder, men laddaren är nu återfunnen och jag ska försöka fota lite igen. Tack för att ni står ut utan...

Kram!

3 kommentarer:

  1. Låter som du har roligt tycker jag (frånsett ILSE) - Lycka till med dina fina Ettor.

    SvaraRadera
  2. Jag läser dina inlägg med stort intresse, men har inte kommenterat på ett tag. Som du vet var jag ju inte alls glad inför starten och det har visat sig vara lite mer än vanlig "efter-semestern-ångest". Men för att inte skriva för mycket har jag inte kunnat kommentera alls. Men du ska veta att jag läser!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken otur du har med dina gummistövlar. Må nästa par vara bättre! Kram

    SvaraRadera