måndag 29 augusti 2011

The Worst Lesson ever

Jo, jag ska inte tjata om jobbet. Men idag alltså...

1) att ha ettor vet alla som är insatta att det är jobbigt. Lustigt dock hur man "glömmer"...har inget minne av att min förra klass var så här?! Kan ju eventuellt bero på att de var 18 och jag nu har 25 stycken förvirrade själar..7 personer gör skillnad...

2) Vi skulle starta med ASL idag: att skriva sig till läsning. I mycket förenklad förklaring kan man säga att istället för att slita med att forma bokstäver i ettan är motoriken inte är på topp så spar man det till tvåan, istället så skriver man på datorn, med ljudsyntes på, med olika typer av stöttning,  i par.

Det första man gör att pianoskriva, dvs. man använder båda händerna på varsin sida (förträning till rätt fingersättning) och bara "klankar" på. Dvs det kan blir vilket sammelsurium som helst! Ca 1 minut var . Sedan skrivs det ut och de letar efter t.ex. sin egen bokstav i namnet (första), markerar. Det här utvecklas sedan och har lett till goda resultat: bättre handstil i tvåan, bättre skrivare, bättre läsare, ja mycket positivt. MEN ibörjan är det mycket som de inte kan och behöver hjälp med...och teknik kan strula eller hur....hahaha. Den första halvklassen kändes som om jag skulle lägga mig ner och böla--blääää- teknikstrul, barn som härjar.. alla behöver hjälp samtidigt- you name it! Men andra tillfället var liiite bättre. Så det ska väl bli bra- någon gång....Men herre jisses.....var helt slut sedan...vilken dag.


3) Ovanstående ledde till att vi tog snabbt beslut om att gå till parkleken imorgon eftermiddag så de får springa av sig så här i början....Jag och kollegan hinner knapp planera...så är den bistra verkligheten...det vi borde ha mest tid till har vi minst tid till..... Håll tummarna för att det inte ösregnar... Parkleksbesöket kan vi lägga in i vårt arbete med närmiljön.

Nu längtar jag bara efter : mina koftor (den reklamerade och den nybeställda...och så mitt lilla fulingköp...) och gott te. Och lugn och ro....aaaaaaaaaah!

Några roliga bilder blev det inte, men ska försöka ta med mig kameran imorgon, kanske dokumentera vad jag gör vid vissa timslag...vi får se..vore ju en kul galen utmaning mitt i allt kaos....hahaha.

Kram på er och ta hand om er.

Själv ska jag njuta framför veckans stående tv-tid för mig, CSI, vid niosnåret...!

5 kommentarer:

  1. Vilket jobb ni lägger ner på våra små! Jag har fyra barn och skulle inte klara av att jobba en dag i din värld, med 25 barn! Lycka till i morgon :-)

    SvaraRadera
  2. ha en fin kväll och glöm jobbet för idag. Nu är det free time!
    kramar

    SvaraRadera
  3. Blir inte så värst sugen på läraryrket;) Kram och kämpa på!

    SvaraRadera
  4. Visst är det tragiskt hur lite tid som finns till planering? Men man får bara göra sitt bästa och försöka att vara nöjd med det... Kram L

    SvaraRadera
  5. Åh vad jag känner igen mig!!!
    Tänk om man bara fick hålla i lektioner och planera, då skulle jag älska mitt jobb!
    Hur går det med nya kollegan?
    Spännande det låter med datanvändandet i år 1:)
    Tänk vad lätt det är att komma in i stressen igen, två veckor och redan superstressad...

    Funderade över vilken smyckesaffär du menade...vilket märke ska du handla? Accessora . se har mycket fint!

    Stor kram/C.

    SvaraRadera