måndag 21 november 2011

Negativt?

Håller lite på julklappsinlägget. Spontant mest för att jag behöver tänka lite till. Ur en annan synvinkel att jag har annat i huvudet.
ELLER:




??


Hur blir man bra på att tänka positivt? Att inte tänka negativt, enligt andra? Tycker att det är intressant att fundera på eftersom vi alla har olika sätt att se på vad som ÄR negativt... En del tycker att det är negativt att prata om vad som inte fungerar och försöka enas om hur vi ska agera som grupp för att antingen säga ifrån eller om vi själva kan göra något. Eller så är det negativt att tänka på ett annat sätt än den som talar. Eller så är det negativt att inte vilja följa med på alla arrangemang med jobbkompisar. Eller så är det negativt att vilja prioritera sin familj. Eller så är det gnäll.

Men hur bestämmer man vad som är negativt och vad som bara är att sticka huvudet i sanden (och gärna gnälla lite ändå om hur j-a jobbigt det är...)? Och vem är de som ska bestämma detta? Bör det vara en själv, eller bör det vara omgivningen, de som hör vad som sägs? Bör det vara de starka eller de svaga i en grupp som ska sätta normen? Bör det vara de som jobbat länge eller de som kommer in nya?

Vi har lite olika åsikter ibland. Nämligen. Jag gillar inte att folk lägger sig platt fall och tänker att det kan vi inte göra något åt. Att det som inte är bra ska vi inte prata om. Hur ska man kunna ändra eller påverka om man inte säger ifrån? Å andra sidan kan jag säkert vara onödigt påstridig som sådant som faktiskt kanske inte kan ändras inom överskådlig framtid?

Vi har haft en diskussion på jobbet ang. ev. studieresor. Vi har alldeles uppenbart olika åsikter eftersom några tyckte att det låter  jättekul, andra att det känns jobbigt, ytterligare andra undrade över syftet osv osv. Och hur är det egentligen? Måste alla göra en resa om den sträcker sig över kvällar och nätter? När man jobbar på plats fast på annan ort, men  ändå måste "jobba igen" det vid annat tillfälle? Fast man inte får vara hemma med sin familj? Missar ett dygn minst av helgen? Vad är det eg. som gäller? Måste man?? (Just nu diskuterar jag hypotetiskt, därmed sagt att "man" inte kan bytas ut om "jag"...) Jag vet vad jag tycker. Vad tycker ni?

Nu ska jag sätta mig och skriva 6-7 st pedagogiska kartläggningar och så lika många ÅP, förberedande, och det är bara första dagen av samtal....SUCK! (Nu gnäller jag, det vet jag!)

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar