torsdag 29 december 2011

Kök är dyrt....

Fyra timmar.  Fyra timmar! Fatta att vi satt i fyra timmar och pratade kök, ritade kök, fick offert och därefter skrivit ett avtal, som vi kan bryta inom en vecka utan att vi behöver betala något eller ange något skäl. Naturligtvis har man 14 dagars ångerrätt egentligen, men just det här gör vi för att få 2011 års priser....om vi nu ska ha det här köket.

Vårt nya kök är nog ett drömkök. Det är sjukt stort. Just nu har vi ett riktigt trångt kök så vi längtar efter ett stort/större kök... Men jisses vad dyrt det blir....Det kändes avlägset att köpa några mollysar överhuvudtaget...under låååång tid framöver när vi satt där med offert i handen....

Så nu ska vi fundera om de luckor vi valt kanske kan ersättas av enklare(design) utan att tappa det vi vill ha och att bibehålla kvaliteten. Om vi kan hitta billigare, men okej handtag själva? Om det ger någon större skillnad- för att det ska kännas värt att ändra något ska det ju ge en stor kostnadsskillnad. Att byta ut en liten front t.ex. och tjäna 2000 känns inte så viktigt. Prislappen på köket just nu är kring 200 000.... Svimfärdig? Ja!! Men då ingår ALLT i princip, vitvaror,spis, ugn, stenbänk, bänkskivor osv osv osv.  Nu är målet att få ned det med så många 10-tusenlappar som möjligt!


I samband med att vi satt där och fingrade på luckor, stenprover etc så kände jag att det är dags för en utrensning bland mina mollysar. Inte farao kan man ha sådana saker hängande i garderoben, otillräckligt använda, när man tittar på kök som kostar multum. Kändes helfel. Så det blev också en liten spark i baken att faktiskt komma till skott med det jag gått och klurat på ett tag: att rensa! När jag bestämt mig för vad, ska jag fota och så får det hamna här i bloggen först.

Nu ska jag sätta en bröddeg. Barnens favoritbröd. Enkelt. Faktiskt det bröd som min mamma alltid bakade när vi var små. Vi hade nästan alltid hembakt bröd, så vi barn tyckte att köpebröd var rena lyxen när det ytterst sällan blev det hemma....Jag fattar inte hur min mamma orkade baka och baka. Jag har för mig att när brorsan var i tonåren så gick det ett helt bröd per dag. Det betyder att mamma måste ha bakat var fjärde dag....

Kram på er!

Och har ni några tips på kök och dylikt- dela gärna med er! Bra leverantörer, mindre bra, var snygga handtag finns osv osv. Vi är dock ganska klassiska, maken och jag. Inga supermoderna minimalistiska kök eller fyrkantiga handtag och sådant.

Löööv! I regnet och blåsten.... (igen....)

4 kommentarer:

  1. Nu blev jag lite nyfiken - var hittar du dina gudomliga? Tänker inte tipsa tanten men vill nog ha själv :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack vad gulligt av dig men 5 kg är lite mycket och jag kan inte på rak arm komma på någon att dela med :) Jag drar i väg till fiskhandlaren på Götgatan i morgon tror jag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är sjukt dyrt med kök! Å andra sidan är det ju nåt man bara byter en gång i livet och då ska man nog inte snåla.....Kram

    SvaraRadera
  4. Vi funderar oxå på nytt kök och har haft två köksdesigner här men kommer nog vänta. Har inte ork att riva ut hela köket just nu även om det vi har är hemskt. Slogs oxå av hur dyrt det är. Vi kommer nog satsa på ikea och lägga pengar på bänkskivor och detaljer istället. Med små barn i huset känns det som en ok nivå.

    Kram

    SvaraRadera