söndag 8 januari 2012

Sytt och längtan efter mer.

Söndag. Jag vägrar få ångest. Jag går istället och är nöjd. Nöjd - för jag har hunnit sytt allt det jag tänkt mig innan lovet var slut (Att det alltid finns mera saker att sy- inspirationen flödar- och sådant det ignorerar jag just nu).

Två pampieces. Två beställda tröjor. Två fleecemössor till äldste sonen. ( Han gillade en allra mest, kanske kan jag sälja den andra, men då måste nog han ge tillåtelsen...) Sist, men inte minst! Jag har äntligen sytt åt mig själv- händer nästintill aldrig!

En svart velourklänning har sett dagens ljus. Nu minns jag inte riktigt varför jag valde svart. Förmodligen så var det lättare att ta den färgen än att klura på vilken nyans av någon annan färg jag skulle vilja ha... Den här velourklänningen är svart- inte almost....Har ni provat att klippa ut svart tyg på kvällen? Nej- inget jag rekommenderar! Uschligt svårt att se vad man gör!

Däremot gick det lätt att sy. På två timmar var den helt klar. Nu har jag provat och ja, några små förändringar vill jag göra nästa gång. (Det blir en nästa gång- funderar redan på vilken färg jag ska ta- petrol? Blå? Cream? Vad tycker ni? I mina tankar ser jag härlig blå med creamfärgad mudd i urringningen...Eller creamfärgad med blå mudd....Eller...ja det tar aldrig slut...). Den ska förlängas i livet och jag vill ha den vidare i kjoldelen och aningens kortare. Ärmarna var dock perfekta. Helt osannolikt eftersom de alltid brukar vara för långa! Ett litet aber finns dock. Jag har rätt mycket svank. Så jag behöver klura på hur jag ska få mindre tyg i ryggdelen...Klurar på hur jag ska ändra mönstret. Hur gör man så det blir rätt?


Vill ni se klänningen? Ska jag se om maken kan ta bild?

Ja, mycket syprat.

Angående färdiga kläder så är jag galet, helt tokigt galet, sugen på en ja, en Avoriaz knit tunic....Den har jag varit sugen på sen den kom, men har valt bort den. NU vill jag ha den....i svart. Tror ni den finns.....Hahaha. Men kanske en i powder? Tänk så knäpp man är!





Kram!

3 kommentarer:

  1. Ja, jag vill se klänningen! Du är ju jätteduktig som syr. Själv är jag helt lost på det området. Visa! Kram

    SvaraRadera
  2. JA ! Absolut vill jag se bilder :-)
    Kram !

    SvaraRadera
  3. Okej!
    Men nu är det becksvart så jag ska se om maken kan ta kort imorgon---visserligen lär det vara mörkt då också...men ska se om det går!

    Det är en väldigt enkel klänning som ni ser på bilden från mönstret. Men det enkla är ibland det bästa, eller? :-)

    I veckan ska jag minsann bestämma vilken färg nr 2 ska bli i. Har redan mätt och bestämt hur mycket livet ska förlängas och hur mycket extra vidd jag vill ha. Ska bara ritas in på mönstret också....= göra nya mönsterdelar. Tar lite tid (inte så farligt, men det är ju det där med att plocka fram attiraljerna...) men det är det ju värt!

    SvaraRadera