måndag 23 januari 2012

Varför fortsätter vi som vi gör?

Satt vid matbordet och läste på ostpåsen. Och kände irritation. Över mig själv och alla människors sätt. Vi tänker bara på pengar, på hur just vi ska få det bättre, finare, lyxigare osv. När det finns otroligt mycket viktigare saker att lösa än det....

Hur ska vi få det bättre på jorden? (Djupt så det förslår....) Vad ska vi egentligen göra åt det faktum att vi inte gör någonting åt miljö och därmed klimat? Att vi medvetet, genom att inte göra något, väljer att våra barn och barnbarn ska få en sämre värld att leva i, om en beboelig värld överhuvudtaget? För vad tror ni händer när oljan faktiskt sinar? Vilket den kommer att göra. Tror ni länder som USA bara slutar köra bil? Eller är det en amerikansk rättighet som man väljer att använda våld för att få behålla?

En enkel tanke är denna:

Alla dessa grönsaker vi äter. Grönt är bra, inte tu tal om det, men är det sunt att vi äter grönt från alla världens länder året runt? Att vi äter apelsiner i princip året runt. Vindruvor, päron, tomater, jordgubbar osv osv. Vi äter inte per säsong, vi äter för att det "går att få tag i". Vi har vant oss vid att allt finns, nästintill hela året. För visst 17 kan man få tag i jordgubbar nu om man vill. Det kostar, men det finns... Nu menar jag inte att vi ska återgå till det som var för 100 år sedan. Men kanske lite eftertanke? Och sjukt höga priser (för att det ska kosta leverantörerna hutlöst mycket att skicka mat över hela världen) på importerat vid fel säsong? På alla varor? På vissa?

För att komma till den rivna osten (bara det- man borde riva själv) kommer från Holland. Vansinnigt. Att champinjonerna kommer från Polen. Inte klokt. 

Om nu alla dessa livsmedel transporterades vettigare. Mm. Kanske. Men gör de det? Nä, ofta är det lastbil som gäller. För att inte tala om att vi dessutom ska konkurrera också. Ja, när de svenska tomaterna finns, visst farao finns det ändå holländska att köpa? Ofta billigare dessutom! Har lust att skrika ibland!

Och det här är bara lite. Tänk större: kläder, tyger, tråd, garn, papper, alla "billiga" roliga prylar vi tar hit från Asien. Bara för vårt nöjes skull. Inte för att vi själva rent tekniskt saknar möjlighet att tillverka det. (om vi nu måste det- behöver vi alla  t.ex. plast-blingbling och dylikt?)Vi säljer saker till USA samtidigt som vi importerar samma sak, fast från amerikanska bolag. Är vi kloka i huvudet? Egentligen?

Nå, så mitt i all den ytlighet som oftast syns här så ville jag bara förmedla vad som snurrar i huvudet ibland. När man läser att osten man äter kommer från Holland.

Varför är vi som strutsar? Stoppar huvudet i sanden och bara fortsätter...

(och jag säger inte att jag är bättre än någon annan- jag bara funderar över vad vi gör...)

Det finns dessutom så mycket mer: fattigdom, svält, sjukdom m.m. Som vi bara blundar för. "För vilken tur att just vi inte har det så.".


5 kommentarer:

  1. Tänkvärt helt klart! Jag försöker följa säsongen men det är svårt ibland! Kram

    SvaraRadera
  2. Vi bor ju längs väg 13 som alla lastbilar från Polen kör för att komma norrut. Så ja vi tar in mycket från Polen både mat o virke... det kan jag lova.

    SvaraRadera
  3. Det ligger mycket i det du skriver. Saker skickas runt halva jordklotet fram och tillbaka för att kunna säljas billigare. Sjukt som fan....Kram

    SvaraRadera
  4. Jag försöker tänka efter för det du skriver är sådant jag också funderar över ganska ofta. Men inte alltid det lättaste att välja rätt. Dock skippar jag lyx mår bättre utan den jakten. :o) Kram!

    SvaraRadera
  5. Ja man kan bli tokig! T.ex.det här med kommunal upphandling. Att man inte i en upphandling av skolmat kan ha som kriterium att den ska vara närodlad. Nej, då missgynnar man andra EU-länder....
    Kram

    SvaraRadera