tisdag 16 oktober 2012

En dag

En dag:

6.20 ringer klockan. Dags att gå upp.
6.45 är jag påklädd och hjälper dottern med sina kläder. Killarna äter frukost med maken. Dottern äter välling.
7.20 brer jag min macka för att ta med mig och dricker en kopp te. Kan inte äta på morgonen, får ont i magen, så jag äter smörgåsen på jobbet.
7.35 försöker vi sitta i bilen och åka allihopa.

8.00 kommer till jobbet. 20 minuter till lektionerna börjar. Upp till klassrummet, hänga av sig, börja plocka fram av det som behövs för första lektionen om det inte redan är gjort. Ev. springa iväg och kopiera sådant som behövs senare under dagen.
8.17: öppna dörren och hälsa på alla elever: vi tar i hand och hälsar med namn.
8.20 Lektionen börjar. Först går vi igenom dagen tillsammans. Sedan är det idag dags för bokstavstränings-arbete, med avbrott för hjärngympa.
9.25: Eleverna har rast: själv plockar jag undan efter förra lektionen och plockar fram mindmap-.verktyget på datorn och skriver ut texten till Rödluvan och vargen. Jag ringer hem en elev som inte mår bra och försöker sedan reda ut en konflikt som sätter igång i korridoren utanför klassrummet. Jag äter också min frukostsmörgås.
9.45. Rasten är slut. Eleverna kommer in och efter en stund är det hyfsat lugnt. Jag berättar att vi under ett antal veckor ska arbeta med hur man skriver berättelser. Jag går också igenom den "pedagogiska planeringen" där det tydligt står vad vi kommer att göra, vilka hjälpmedel som finns och vad jag kommer att bedöma och hur eleven kan visa att de kan sakerna för mig. Efter det läses Rödluvan och vargen och vi börjar sedan med att ta reda på varför man berättade sådana här sagor förr? Många bra idéer kommer fram. Vi pratar vidare om vem som är hjälten i den här berättelsen och vad är en hjälte? Vi gör en mindmap tillsammans.
10.25. Det är dags att gå och äta. Alla ställer upp i led och vi går tillsammans till matsalen. Vi stannar några gånger när vissa bråkar med andra och reder upp det.
11.00 Lunchen är slut. Vi går tillsammans tillbaka till klassrummet och har ett stavningstest, som vi ska göra enligt specialpedagogerna på skolan. Stavningstestet hinner vi inte klart med innan rasten.
11.30 Långrast för barnen och även min rast. Dock ägnas den åt att förbereda för NO: fysik lektionen som vi ska ha när stavningstestet är klart. Hälla upp i material i burkar och se till att allt finns på plats och även mental förbereda sig för vad som ska ske och vad målet är med lektionen. Hinner ta en kopp kaffe och prata med kollegor i 10 minuter.
12.00 Lektionen börjar. Stavningstestet görs klart. Sedan kommer genomgång av dagens ämne och vad vi gjorde sist. Genomgång av vad som ska göras och hur det ska dokumenteras. Efter det får eleverna sätta igång medan jag går runt och diskuterar med dem och hjälper de som behöver det. Innan vi avslutar lektionen så går vi igenom våra resultat och pratar bl.a. om låg och hög densitet.
13.00 Lektionen är slut. Innan alla elever gått är kl. 20 över 13.
13-14 ägnas åt efterarbete av dagens lektioner, frånvarorapportering och svara på mail. Även förberedelse av morgondagens lektioner och kontroll av att allt som behövs är klart.
Jag hinner även gå på toaletten för första gången under dagen.
14.00 -15.30 sitter jag i möte med min närmaste kollega för samplanering av vårt arbete. Vi går igenom mål och planeringar och hur vi ska bedöma och lägga upp arbetet. Vi diskuterar elever för att se vad som kan göras för de som behöver extra stöd. Vi kontrollerar material och pratar om den kommande veckan mer i detalj och läxor till veckan efter.
15.30. Min officiella dag är slut. Jag behöver dock praktiskt förbereda morgondagens fysiklektion så jag stannar 30 minuter till och gör i ordning materialet.
Nu är kl. 16.00 och jag måste gå för att hämta barn på fritids och dagis. Jag tar med mig jobb hem, av det jag inte hunnit som måste blir klart till imorgon. I farten mailar jag två föräldrar att det är ok att komma och besöka oss imorgon och mailar en tredje att jag ska kontakta skolans psykolog så att vi kommer vidare ang. eleven, enligt önskemål.

17.00 kliver jag innanför hemmets dörrar.
17.05 börjar jag med maten och pratar med mina egna barn om hur deras dag varit.
17.45 är maten helt klar och vi äter, utom maken som är på extrainsatt föräldramöte för äldste sonens fritids.
18.05 gör äldste sonen smoothies till alla.
18.30 sätter jag vid mig datorn för att kolla min privata mail och skriva ett inlägg i bloggen. Barnen är med och ställer frågor och vill berätta saker.
19.10 inlägget är klart och ska strax publiceras.

19.30 ska barnen börja gör sig i ordning. Innan dess har mellansonen läst sin läsläxa för mig.
20.00 ska förhoppningsvis alla vara i säng. Då kan jag eller maken ta hand om köket också.
Efter det ska jag jobba med att göra några arbetsblad och sätta ihop en interaktiv lärplatta för eleverna inom ett nytt tema.

Någon gång hinner jag förhoppningsvis ta en kopp te och prata med maken. Kanske tvätta en tvätt och ta en dusch. Innan det är dags att hoppa i säng.

Och jag har säkert glömt en del som jag ändå gjort.

Och så undrar man varför man är trött ibland. Och psst! jag jobbar deltid....för att få lite tid med mina barn...



1 kommentar:

  1. Herregud! Och du jobbar deltid? Jag jobbar ju heltid men har ju knappt ingen tid till och från jobb.....Kram

    SvaraRadera