måndag 15 oktober 2012

Vad har jag gjort!!!

Hjälp!

Av någon obskyr anledning har jag sökt kurs på universitetet! För att få behörighet att undervisa i No/teknik. Varför då kan man undra?

Jo, det lät på min rektor som om man inte gör detta så kan man kyssa sin tjänst goodbye- samtidigt som de hävdar att det ju är för MIN skull jag ska plugga inte för skolans....Jamen hallå! Klart man blir orolig om de säger att när det berömda årtalet 2015 slår så kommer Stockholms Stad att kolla på ALLA sina lärares behörigheter och har man inte full behörighet i ALLA de ämnen DE vill att man ska undervisa i (jag kan leva utan problem, med att inte behöva ha NO i min tjänst, jag kan ta mer matte t.ex.) så ska man hamna längst ned på listan och kanske bli "övertalig"?? Detta trots att jag faktiskt ÄR legitimerad lärare!

Dock saknar jag formell behörighet i So och No. Fast jag har undervisat i de ämnena i 10 år ...men det spelar ingen roll....

Varför blir jag så nervös då? Jo, vi får ingen lön, eller ens mindre lön, när vi studerar, vi får kanske nedsättning i tjänst (dock utan betalt då), de betalar ingen kurslitteratur, de vill att man ska fortsätta med det totala ansvaret för klassen....Fasen- jag får ont i magen bara jag tänker på det- så tusan- vad har jag gjort!! (visst kan jag tacka nej till ev plats- men vad gör jag då när det är 2015?! Blir orolig- hur ska man agera här?)

Jag fattar inte hur jag ska kunna plugga på halvtid (kursen finns bara på halvtid) och arbeta mer än halvtid. Både tidsmässigt, arbetsbelastningsmässigt, hantera klassen-mässigt och ekonomiskt. Ni vet att kommunerna får statsbidrag för de som studerar inom "lärarlyftet". Tror ni att det går till de som ska plugga.....

Nä, nu ska det blir mat på bordet- får fjärilar i magen av detta!

Hu!


4 kommentarer:

  1. Skandal, klart pengarna ska gå till studenten!

    SvaraRadera
  2. Låter ju fan inte klokt! Här är skolorna fulla med obehöriga lärare och vikarier. Om man har tur dvs. Mycket lektioner ställs in när lärarna är sjuka.....Kram

    SvaraRadera
  3. fuck off - du har SOMMARLOV!!!

    SvaraRadera
  4. Anonym: modiga du som vågar säga vad du tycker anonymt! Måste ju bero på att du inte vågar stå för det du säger. Enda anledningen till att din kommentar blir publicerad är för att andra ska få se vilka idioter det finns i Sverige!

    Och för att berätta något som de flesta vet i Sveriges långa land: Lärare har INTE sommarlov! Vi har vanlig semester som alla andra dödliga och övrig tid som är mer än de lagstadgade semesterveckorna är INARBETAD TID, om du vet vad det är....

    Så FUCK OFF SJÄLV OCH VISA INTE DITT TRYNE HÄR IGEN!

    SvaraRadera