onsdag 10 juli 2013

Danmark med bad och Legoland

En tur till Danmark!

Vi tog bilen, packade den full (nästan...) och styrde mot Göteborg. Vi tog en fikapaus vid Brahe-hus. Vädret var fint- soligt och ganska varmt! Till Göteborg kom vi sent och vädret var kasst där så vi tog ingen tur i stan, utan gick och la oss tidigt eftersom färjan gick tidigt.... Färjan som gick så pass tidigt att vi inte hann med frukostbuffén på hotellet (= buhu). Barnen gnällde men jag lovade dem att få äta så mycket de ville när vi var på väg hem igen, på den buffén...Vi fick mackor med oss istället, de var inte så särskilt goda tyvärr. Inte barnvänliga heller...

Färjetur- barnen älskade det och yngsta tjejen lekte med Nicke Nyfiken och hon  har en rackarns tur den lilla! Fem personer kunde vinna något. Hon vann både pysselsatser och en Rubiks kub....(hon vann till och med på hemresan också...Funderar seriöst på att låta henne välja en Trisslott...).

Väl framme i Frederikshavn, Danmark var det bara att köra vidare i gråmulet väder. Målet var Billund. Vi hade bokat semesterhus där, på Lalandia, och bad i det stora äventyrsbadet Aquadome hägrade och besök på Legoland...

Huset var jättefint. "Dansk design-hus". Och vädret perfekt! Första dagen var det inte  så varmt men det var bra så man slapp svettas ihjäl på Legoland. Legoland som vi hört skulle vara mycket köer på...Vi måste ha haft världens tur för det var inte mer än max 10 minuters (eller kortare!) kö någonstans till det barnen ville åka! Kan bara rekommendera Legoland- jättekul och det fanns något för alla barnen trots deras olika åldrar! Billigt är det dock inte (trots att vi samlat rabattlappar innan...)...men alla åkturer ingår i entrépriset. Dock är tipset att ta med egen matsäck- för maten var dyr och inte särskilt god... Vi räknade ut att vi var 9 och en ½ timme på Legoland...Jodå, rätt möra och trötta var vi när vi kom "hem"....

Dagen efter var det bad! Kanonväder ute, varmare! Vi badade i flera timmar och "bubblade" bort i bubbelpoolen som var både ute och inne. När vi var dödshungriga så gick vi hem och gjorde sen lunch. Sedan tog vi det bara lugnt...resten av dagen! Barnen fick lite sprall i benen och gick bort till en jättestudsmatta på området och till en liten lekpark. Perfekt!

Dagen efter var det dags för avfärd. Vi valde att åka en tur till havet. Vilka stränder! Helt fantastiska! Och så häftigt med de stora sanddynerna! Jag blev jättesugen på att ha ett litet hus där i närheten att åka till...(Lite lätt långt att åka till bara...). Vi badade, letade snäckor och fina stenar (min dotter är en stensamlare. Hon brås på mig :-) ). Efter det var det långa resan tillbaka till färjan i Frederikshavn. Vi åkte kvällfärja och var tillbaka i Göteborg vid halv tolv. Trötta och möra....

På vägen hem stannade vi i Gränna för att se polkagristillverkning. Kul tyckte barnen.

Vi landade hemma och handlade sen middag på Kina-restaurangen...

Nöjda barn och nöjda föräldrar. Kan helt klart tänka mig att återvända till Danmark. Vackert och trevligt!

Väl hemma insåg jag att jag missat Shibori-kjolen...fast jag är kanske lite för bredbakad för den ändå... Istället köpte jag faktiskt Firestarterns kopia i chalk (tror jag). Den var mycket snyggare i verkligheten och jag har den blå Firestarten och den känns perfekt att ha i Skärgården där temperaturen är lite lägre...En bloggenad blev det också. Kändes kul att läsa ikapp även om inte alla i blogglandia har det så kul...

Sugen på nya sneakers är jag också...Skulle vilja ha jeansblå Converse, de högre, men är också sugen på ett par låga att ha...Har ni några tips på bra och snygga sneakers, förutom Converse då?

Kram!!

(Bilder?...ja gissa vem som glömde kameran..maken tog med sig men den har jag inte lyckats komma åt ännu.. hehe. Tog några med mobilen men de blev inte så roliga tyvärr.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar