måndag 14 oktober 2013

Färgprakt, solsken, blå himmel...katt-hatt och längtan efter en bok...eller två.

Dagen hotades med att vara mörk. Det var svart på morgonen.

Men det sprack upp. Vi har toktur med vädret! Vi har tillbringat hela dagen ute med våra klasser. Gått tipspromenad, spelat teater, lekt och tittat närmare på naturen. Solen har bara strålat på oss och värmt oss i morgonkylan, fått oss att nästan svettas efter lunch och sorgset försvunnit när vi var åter på skolan. Vi har läst i Häxorna av Roald Dahl (helt fantastisk högläsningsbok) och oroat oss över häxornas plan, funderat på hur det ska gå...

Jag har njutit av en förhållandevis konfliktfri dag, glada barn och en skön känsla i själen. Fått ett mail (ett sådant där som folk sällan skickar för att man tror att det inte behövs, att det är ju "ändå deras jobb" osv,) från en förälder som gjorde min dag ännu finare.

Avslutade dagen med lite shopping. Svart katt-hatt, cerise fodrade barn-ugg-kopior-stövlar, rosa hmconverse (bättre än originalet eftersom man slipper det eviga knytandet på de yngre...) och strumpor. Strumpor till mellankillen och hårborste. Och lite need-to-have till mig: Essies millionails, en glasfil, ny nagelremover att testa (den andra luktar förskräckligt och känns som om den torkar ut något fruktansvärt) och ett lack från Essie där lite går till Bröstcancerfonden...gissa färgen? Egentligen inte min färg men fungerar ibland och garanterat dotterns färg....så den går nog åt!

Sen dag idag byttes mot sen dag imorgon istället. Möte som jag faktiskt har kommit att se fram emot.Tänk att man ändå kan se fram emot ett möte? Känner att jag är i rätt grupp. Gillar handlingskraften hos ett flertal av de andra. Ifrågasättandet. Drivet. Framåtandan. Glädjen och "vi-köper-inte-allt", don´t mess with us....

Det jag inte har shoppat är det jag gått och längtat efter. Precis i början av terminen när jag fick lunginflammation låg jag hemma och såg en film. Beautiful creatures. Hade aldrig hört talas om, men den var väl okej. Sedan förstod jag att den fanns som bok. Köpte bok nr 2 Beautiful creatures Darkness i fredags. Och har läst i helgen, smygläst, hoppat i säng tidigt för att få läsa, bara slukat den för att jag inte kan låta bli. Bara njutit av att läsa på engelska. Det härliga med att läsa på originalspråk. Inte säger jag att det är något litterärt mästerverk. O nej. Men det bryr jag mig inte om. Nu längtar jag efter att få dyka ned i bok 3 och 4. Velar mellan att få dem i min hand imorgon dag eller beställa på nätet och få vänta någon vecka.....Priset och tiden är skillnaden. Och möjligen sponsringen av den lokala bokhandeln. Dit man går in och bara njuter av doften av böcker. Tystnaden. Lugnet. Där kan jag bo...

Kram och ha en underbar måndagskväll!

1 kommentar:

  1. Häxorna är ju hur bra som helst! Älskar också bokhandlar men slököper böcker på nätet ibland jag med.....Kram

    SvaraRadera