måndag 24 mars 2014

Måndagar..och tyvärr Björklund, men i morse förlorade ni en röst!

Måndagar är alltid speciella. Och just idag så kände jag inte för att gå till jobbet. I slutet av dagen, med en lektion kvar hade jag lust att bara strunta i allt och gå hem.  Alltså, av någon anledning är det jobbigt just nu. Varför vet jag faktiskt inte? Är det bara trötthet? Eller är det värre än så?

Och varje förbenad måndagsmorgon så väljer den däringa Björklund att göra något uttalande om skolan! Kära Björklund, kan du ge fasen i att göra mina måndagar värre än vad de är?!

Hur kan man tro att betyg från åk 4 ska ge bättre resultat?! Och varför ska svensk skola bli ännu mer resultatinriktad än den är idag? Ni som är föräldrar enbart kanske inte har märkt det, men dagens svenska skola är sjukt resultatinriktad! Det är det enda som räknas. Och att hålla ekonomin i balans. För kosta får det ju inte- men alla ska nå målen på exakt samma tid. Samtidigt ska barnen har det så j-a kul, det får inte vara jobbigt. Och föräldrar kan man inte ställa några krav på, bara på "skolan".....

Vill de har raka besked om hur det går för deras barn? Jag kan ge dem det. Men då måste de också tåla det.  Barnen gör nog inte det alla gånger, och de sitter med på samtalen. Jag kan tala om vad de behöver öva på. Men den lilla tid vi har dem i skolan räcker faktiskt inte till, om du inte följer den "normala" mallen. Föräldrarna tål det fasen inte heller. De vill inte höra att det inte går bra och vad de kan göra, utan de vill genast skylla på läraren, helst föregående lärare, eller på skolan i allmänhet, eller på något annat barn i klassen. Att deras gullunge beter sig som skit mot andra barn och är allmänt otrevlig, ja det måste ju bero på skolan, för så är den ju aaaaaldrig hemma. Eller så är det andra barn i klassen som förstör för just deras barn.

Kära Björklund- vad skolan behöver är att ni ställer er bakom oss lärare- inte smutskastar oss alla! Varje dag möter jag kollegor som är fantastiska och gör ett sjukt bra jobb, med engagemang och stora ämneskunskaper. Som går på kurser på kvällstid. Som delar med sig till andra kollegor utan prestige. Som vågar. Och så vidare. Men det enda vi får i media är SKIT. Att "vi" är så dåliga.

Hjälp oss istället- tro på oss och vår kompetens: Såklart finns det rötägg- men de finns överallt. Det betyder inte att alla lärare är skit. Men nu kan man knappt säga att man är lärare utan att få påhopp från höger till vänster.

Men, kom gärna på prao på mitt jobb. Ta mitt jobb en månad eller två.

Sedan kan vi snacka.

3 kommentarer:

  1. Jag jobbar inte inom skolan, har aldrig gjort men känner ändå igen det du skriver här. Att föräldrar verkar ha så jäkla lätt för att blunda och skylla ifrån sig, svårt för att se sanningen... Så kanonbra skrivet! Hoppas Björklund läser och fattar, och de föräldrar som skulle behöva för den delen... :o) Kram!

    SvaraRadera
  2. Amen! Håller fullständigt med dig! Så jävla lätt att sätta ungar till världen och skylla på andra när man inte orkar uppfostra dom. Eller ens bry sig....Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, det blir parti och blockbyte i höst, enbart pga av Björklund. Är så otroligt trött på att höra hans uttalanden som går helt stick i stäv mot forskning. Jag är inte ens lärare, bara för förälder…

    //bloggläsare som gillar OM :-)

    SvaraRadera