måndag 10 mars 2014

Planering av NP.

Vanlig måndag. Förutom att jag vaknade innan klockan ringde. Händer inte ofta. Men kom å andra sidan i säng igår kväll!

Idag har jag och kollegan planerat upp för Nationella proven i svenska. Vi börjar med dem och tar matten efter. Så under 3 veckor så blir det p r o v ! Blir så full i skratt, eller ska man gråta? Skolverket vill att man ska tona ned provsituationen. Men vilken värld lever de i?! Tror det allvarligt att vi har tid att läsa en text enskilt med varje elev och efteråt diskutera kring texten man läst, enskilt?? Normalt? Nej, inte hos mig. Jag kan knappt lämna klassrummet, eller sitta med en grupp medan de andra jobbar med sitt. Det g å r  inte hos mig. Och hur ofta tror de att vi har läsförståelsefrågor i färg? Med tillhörande text i ett häfte? Med färgbilder?!

Sedan fattar jag inte hur de sätter ihop ordningen av proven. Delprov C ska helst göras i nära anslutning till Delprov H. Varför kan inte H heta D då?! Varför kan de inte göra dem i rätt ordning?! Det är alltid så.
Sedan är det alltid jobbigt om elever är sjuka eftersom en del prov inte kan göras om man inte gjort ett annat innan osv......Ber om friska elever nu tack!!

Nåja, det är ju bara att göra och jag ska göra mitt bästa för att varje elev ska få det bästa förutsättningar. Jag håller mina tummar för dem. Efter tre år så känner man varandra så väl att deras sorg blir ens egen sorg. Deras glädje blir också ens egen. Jag upplever hellre glädje....Och jag vet att jag har gjort mitt allra bästa för att de ska lyckas.

Nu ska jag ta och ta en lugn kväll och se om jag kan klara av att inte somna i soffan. På onsdag smäller det- då kör vi delprov A!


Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar