torsdag 24 april 2014

Landets läge och arg på föräldrar.

Oj, att det redan är torsdag och bara en arbetsdag kvar innan helg! Veckan bara rann iväg!


Har fått svar angående alla mina önskemål om blandningar av märken. Huvudmärket är ju BP men vill ha lite godbitar från Exuviance och PTR. Och just de jag önskade använda fungerade att ha med BP. Tjoho!

Vilken lång dag annars! Känns som om jag inte hunnit tänka. Musikläraren var sjuk så det vara bara att hoppa in och vikariera...tur att man inte måste ha just musik....Har blivit många vik-timmar på senaste tiden, får väl ta ut på kvittningsdagar i juni...

Så är då maj snart här. Jag både längtar och fasar.  Maj är en underbar månad men den är sjukt hektisk i skolans värld. Både med utflykter och sådant som föräldrar märker, men också med allt de inte märker såsom rättning av NP, skriftliga omdömen, inrapporteringar av NP innan vissa datum, kunskapsprofiler som ska skrivas i matte och svenska. Ev. möten med de föräldrar som har barn som inte klarat alla proven. Försöka hitta på något roligt med barnen som med rätta börjar blir riktigt trötta.  Mitt i allt detta, lämna in ansökan om förstelärare (eh, skriva klart den först...) ha extra medarbetarsamtal pga det. Extra lektionsbesök pga det.  Pust. (Känns fånigt nog nervöst, men det är mest för att sista tidens alla lektioner innan sommarlov sällan är så särskilt organiserade eller superbra.)


Annars är jag arg för att en förälder tagit extra semester efter påsklovet, trots icke beviljad ledighet, vilket gör att hennes barn missar 3 Nationella prov som barnet sedan måste ta igen...Vem får ta smällen? Barnet och jag. Föräldern märker ju inget av det. Jag måste ha möte med förälder och skriva åtgärdsprogam....Tar massor av min tid. Vem får merjobbet när det är föräldern som gjort fel och i princip bryter mot skolplikten?! Grr. Detta är fel!

Varför icke beviljad ledighet? Jo, det är ganska mycket jobb med att se till att eleven får bästa förutsättningar med NP och att hinna med att göra dem och rätta dem innan 16 maj. Sedan har man i princip 15 dagar på sig att skriva profiler och registrera alla provens resultat  för varje elev i matte  och svenska på hemsidan....

Känner mig ungefär som om jag går på något? Är lite rädd att det ska vara förstadie till pang i väggen....

Kram- nu ska jag laga mat och så vill jag soooova. Har inte kunnat somna på tre nätter nu så jag är jättetrött...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar