söndag 6 april 2014

Mycket hudvård

Om ni är totalt ointresserade av hudvård så kan ni nog sluta läsa det här inlägget. Det handlar nämligen en hel del om min erfarenhet av en ansiktsbehandling och om hudvårdsprodukter!

I fredags var jag på mitt livs första ansiktsbehandling. Japp, ni läste rätt. Denna 40-åriga kvinna har aldrig varit med om det förut. Spännande och jag såg framemot besöket hela veckan.

Otroligt skönt. Häftigt med massor med produkter. Lite stram känsla efteråt- men det skulle bero på att jag var ovan vid syra. Nu, 2 dagar senare, har jag babymjuk hud. Ingen stramhet. Skönt var det också att hon inte var ute efter att pracka på mig massa produkter utan tyckte jag skulle känna efter och om jag var intresserad av produkter, komma tillbaka senare i så fall.

Mindre porer fick jag absolut på näsan. Nästan borta över näsryggen. På tippen en del kvar. Men det här var ju efter EN gång.

Det som var trevligt var också att få höra vilken sorts hudtyp jag har (att slippa gissa själv): normal/blandhy med yttorrhet. Stora porer pga åldern (är inte lastgammal men inte är jag pur- ung heller...) som beror på att kollagenet inte jobbar som förr.

Trevligt var också att få höra att jag hade minimalt med smuts i porerna. Att hon inte kunde tro att jag aldrig plockat brynen: de var så fina.  Att hyn var fin. Och sa, vad du än gör så fortsätt för det ger effekt.

Dock inte mot mina stora porer.

Det har fått mig att bestämma mig. Jag vill ha en hudvårdsserie som tar hand om mina stora porer: stimulerar kollagen och jobbar anti-age. Jag vill prova på att använda syraprodukter. Men- det är ju inte helt lätt att välja i den djungeln....(och dyrt är det också så jag vill inte testa hit och dit). Mailade Skincity och hoppas att det kan ge mig lite råd :-)

Och eftersom det jag gör uppenbarligen fungerar så innebär det också att Boots No7´s serie Protect and Perfect intense inte är så illa. Serumet har faktiskt fått pris. Angående rena porer så har jag använt en produkt från dem som heter Purifying mask för normal/fet hud.


Bild lånad från Sparkles Unlimited.
När den kommer i kontakt med vatten blir den varm (jätteskönt!). Värt att testa då den är billig, ca 150 kr. Jag sköljer dock med ljummet vatten, inte varmt, och gärna lite kallare sist. Den är nog egentligen tänkt för yngre hud med mer finnar, men jag har den bara i T-zonen.

Andra grejer jag gör? Jo, fuktmask när jag känner för det  (minst 2ggr i veckan). Har PTR oilless oil under och så No7 Intensive Moisture mask. Den känns först ganska glansig och "fet". Jag har haft den på både kort och längre tid (20 min) och babymjuk blir min hud. Känns rejält återfuktad. Och som sagt, den kostar inte så många slantar i jämförelse med andra märken.

Sedan har jag förstås serum och dag- och nattkräm och ögonkräm. Och så rengör jag faktiskt varje morgon och kväll. Just nu med Bliss eftersom jag köpte ett prova på kit före jul och rengöringen räcker hur länge som helst...plus att jag fick med lite extra småflaskor...

Nu är jag ju sugen på att testa annat för att se om lite dyrare/syra faktiskt kan ge bättre resultat. Framförallt då med mina porer. Men- budget behöver inte vara dåligt. Värt att komma ihåg tycker jag.


Så, kommer jag att göra ansiktsbehandling igen? Hell Yes! Inte varje månad kanske, men absolut igen!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar