onsdag 21 maj 2014

Exuviance skin caring foundation

Ja, jag tänkte att jag skulle berätta lite om vad jag tycker om Exuviance skin caring foundation.

Till att börja med är det nog bäst att förklara omständigheterna! Jag är i mina bästa år (! ) vilket innebär att viss yttorrhet infunnit sig och en del livsbevis i ansiktet. Jag har blandhy annars och kan få en finne då och då i samband med den tråkiga veckan varje månad ;-)

Inom hudvård är jag en novis, som lärt mig massor av Hilde och via google. Velig är jag också och nyfiken på att hitta det bästa jämt...

Nå, jag har använt Une´s mineral foundation puder med BBkräm under. Sedan Prioris mineral foundation, både med och utan BB-krämen under. Men någonstans var jag nyfiken på att testa flytande foundation.

Där är det solklart en djungel! Hur hittar man rätt?! I mitt skåp finns inte mindre än 3 olika foundations. En från Une som jag inte ens provat...den hamnade här då den har hyaluronsyra i sig. Men sedan läste jag dåliga reviews och så har den fått stanna oanvänd. Efter det råkade jag ramla på att Exuviance hade en. Sedan läste jag om Clarins-variant.

Bestämde mig för att börja med Exuviance. Först var jag besviken på konsistensen. Trots att jag skakade och skakade flaskan kändes den väldigt rinnig. Men det blev bättre! Exuviance ska inte täppa till porer och jobbar dessutom lite anti-age. Inte illa!

 Jag har använt den med Clarins instant light booster-blablabla-primer under och jag ska prova med en annan primer snart. Exuviancen är fjäderlätt och lägger sig fint över huden utan att kaka sig. Känns trevligt att den gör lite annat än bara grunda också. Dock har jag mina funderingar i om det är primern under som gör att jag tycker att det lägger sig lite i porerna? Det försvinner efter ett tag dock.

Bild lånad från Hudoteket.se
Jag har köpt Neutral beige (inte den som visas på bilden) och den känns nästan rätt. Lite aningens för ljus möjligen. Eller så är det tonen bara. Tror jag ska ha lite lite mer färg just nu, men det får bli nästa köp. Jag är iallafall väldigt nöjd och den växer för varje gång jag använder den. Och det är ju ett bra betyg! Den luktar heller nästan ingenting. Positivt tycker jag. Sedan ser ni att den har solskyddsfaktor också. Inte så hög men ändå. Gillar när det finns så att man inte behöver ha ytterligare en kräm...

Blir svårt att ställa den här åt sidan och testa den från Clarins. Den här känns som en väldigt bra sommarfoundation trots att den är flytande. Lätt och den täckning man vill ha. Den är absolut ingen heltäckande men det känns som om man ev. kan bygga upp lite mer täckning om man vill.
Så här beskrivs den på donnabeauty.se:

 Exuviance Skin Caring Foundation SPF 15 är en behandlande foundation som korrigera alla typer av hudproblem såsom pigment fläckar, födelsemärken, tatueringar, ojämn hudton etc.  Foundationet innehåller en vårdande formula som ger en matt finish samt anti aging fördelar. Detta tack vare den unika och patenterade PHA, som minskar förekomsten av fina linjer och rynkor. Exuviance Skin Caring Foundation är även väldigt fuktgivande och så mild att även du med en mycket känslig hud kan använda den


Du uppnår en synbart minskning av ålders tecken, samtidigt som du behandlar huden samt skyddar den mot solens farliga strålar.



Något som jag inte berört är att skin caring foundation fått kritik att den skulle orsaka acneutbrott t.ex. På skincity beskrivs den som sådan att den inte täpper igen porerna, vilket jag delvis valde den för från början. Nu återstår att använda den en längre period men jag kan erkänna att jag idag har 2 mindre utbrott. Och jag har i princip aldrig finnar eller blemmor. Idag har jag inte haft skincaring foundation utan PTR´s CCkräm då jag varit ute en del av dagen och ville ha ordentligt med solskydd.

Så när det gäller blemmor etc så får jag återkomma. Jag är inne i en hysteriskt stressig period och det kan lika gärna vara det som orsakat finnarna/blemmorna. Går inte att säga helt enkelt.

Har någon annan testat Exuviance skin caring foundation?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar