söndag 7 september 2014

Foundations....

Ja, har man lärt sig att primers finns så är snäppet kortare till att använda foundations. Eftersom de sitter kvar då...

Men foundations är en djungel. En riktig djungel! Det finns hur många som helst och de allra flesta skryter om att vara "the one and only". Allas våra ansikten är dessutom olika ifråga om hudens mående och behov. Vilket gör saken ännu mer komplicerad, eftersom det som passar 9 av 10 kanske inte passar dig... Att foundations dessutom inte är superbilliga gör att felköpen känns trista och tråkiga...Kicks har precis lanserat sin ColorID som ska bli spännande att prova. Är dock lite fundersam till hur den fungerar på sminkat ansikte. Jag går iaf inte så ofta till jobbet HELT osminkad så kan den läsa igenom sminket/basen eller måste man tvätta av sig foundation etc som man redan har på sig?

Tills för ca ett år sedan använde jag mineralfoundation i puderform. Jag var mycket nöjd med det. Tills jag började se att trots primer så bara försvann allt på em. Nu har jag yttorr hud emellanåt vilket ju gör att huden kan börja "äta" makeup, så det var nog en del av svaret. Men det gjorde att jag blev mer nyfiken på flytande foundations.

Ojojoj. Här bor det en del flytande foundations numera! Några står dessutom på kö för att testas och användas. Det finns ändå gränser för hur många man kan hålla igång samtidigt....

Peter Thomas Roth välkända CCkräm bor här i 2 nyanser. Den mörkare är perfekt på sommaren då jag har lite mer färg och den ljusare passar på vintern. Dock är den lite för gul i tonen för att vara perfekt, men den allra ljusaste nyansen är för ljus. Tyvärr. Därför har jag såklart fler val i skåpet. CC har också en förmåga att göra en lite väl blank i T-zonen, så den behövs hållas på plats av ett bra finishingpowder.

Exuviance skincaring foundation i neutral/natural beige bor här.  Lite som Bareskin i konsistensens faktiskt. Väldigt rinnig och behöver skakas. Dock är jag inte helt överens med denna heller, trots att jag  ändå gillar den!, då jag inte blir riktigt klok på om den ger mig finnar eller ej...Det återstår att se hur det går i höst med den när jag testat mer. Tveeggat!

Favoriten just nu är Rodials Instaglam skintint i färgen Hampton som snart är alldeles för mörk. Så då är det dags att bestämma sig för om den ljusare ska införskaffas eller om någon av de andra får tjänstgöra. Det finns också en risk att den inte gifter sig med den hudvårdsserie som jag snart ska vänja in....Måste kollas upp. Dessutom är den lite väl dyr tycker jag.

I sommar har det varit Sensais solskyddsfoundationpuder, som jag jämt tappar namnet på!, som stått till tjänst. Det är helt otroligt bra och jag ser framemot det nya som lanseras från dem snart.....

Bareskin har precis fått flytta in. Har än så länge bara hunnit testa en gång och jag var förvånad över hur mycket produkt jag behövde använda, men mer om det när jag hunnit testa mer....

På kö i skåpet står Youngbloods flytande mineralfoundation och en Clarins antiaging foundation, som jag såklart har tappat namnet på just nu. Den är mer täckande och den får vänta tills mörkare tider också.

Några mineralfoundationpuder finns det också, ett från Priori, som är ok, men som känns lite för kakigt och pudrigt och därmed nästan fått respass...

Bareminerals mineral veil, för finishen, har jag gett bort. Den kliade. Istället använder jag Youngbloods HD finishing powder. Suveränt! Är såklart sugen på att testa By Terrys Hyaluronic powder men den står på önskelistan än så länge.

Nå, vad har ni för foundationfavoriter? Några tips? Eller varningar?

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar