onsdag 8 april 2015

Jösses! Det var tydligen inte så bra...

Nog för att jag hade anat att min hud är lite småsur på mig, men att den var så "arg" på mig?

Jag var på ansiktsbehandling idag. Självklart är det bara en av alla hudterapeuters åsikt. Men jag kan inte direkt se skälen till att misstro henne? Sälja produkter? Vilken hudterapeut på salong vill INTE det? Men ljuga för att göra det? Nä....

Hon såg ganska direkt att min hud inte mådde bra, eller rättare sagt huden i sig är det inget fel på, men barriären mår inte så bra....

Jag har ju haft problem med plitor under året som gått. Främst runt mun-området tyckte hon. (Jag vet att det inte varit bara där men just nu tydligen). Hon misstänker att det har med stress eller kost att göra. Ja, vi har världens sämsta mat på jobbet. Jag menar verkligen skit-dålig. Så dålig så skyddsombuden agerat. Ja, jag stressar. Mycket. (Säger ynkligt: men det är ju så kul.....och jag vill göra a l l t ! Bäst.)

Plitorna...ja jag får nog skärpa mig här på slutet med stressnivån. Satsa lite mer på mig själv, backa lite i mina ambitioner. (Det är sååå lätt att skriva/säga, såååå svårt att realisera...men jag ska göra ett försök....) Maten kan jag inte göra så mycket åt, mer än att försöka äta riktigt hälsosamt hemma då.

För övrigt då? Ja, jag är "rynkig". Eller rättare sagt: hon sa att det ser ut som om jag vore rynkig: men det är jag inte utan bara rejält yttorr! Och jag som inte känt mig sååå yttorr..jag har tydligen inte känsla för hud alltså. Menar det. Jag har känt mig torr sista månaden...men det kanske räcker!? Elasticiteten är sådär. Min hud behöver collagen!!!! Min hud behöver lyster!!!!

Hon gjorde en behandling och ja, resultatet kom direkt: porer som försvann. Rynkor som liksom  lyftes upp. Så klart en behandling ska ge effekt, men jag fick kanonrespons. Hon tyckte att jag förmodligen har fel produkter för min hud.

Köpte jag något? Nä. Inte än. Men jag inser att hon har nog rätt.

Hennes råd var: starta om huden. Få den att börja från början. Skaffa produkter som jobbar ordentligt med anti-age: collagen och lyster!! Låt det vara utan syra nu  i sommar och fundera på annat till hösten/vintern. Min hud svarade jättefint på de syror som användes idag. Inte argt alls som min hud reagerat på PTRs syror....

Men usch. Lite lättare blev det: jag vet vad jag behöver fokusera på. Men det blev svårt: Ska jag kasta mig över BP igen nu?

Jag har såklart mailat hudguden Elin och det ska bli spännande att se hur hon tänker.

Imorgon är det optikern med dottern och på fredag klippning. Och kanske kanske en tur förbi Acasia...för att se vad de säger...gör de måhanda en gratis hudanalys? Vore intressant med fler åsikter.

Nu ska jag plocka ihop min egen Babor-kalender. Har samlat på mig via erbjudanden så nu ska jag bygga ihop MIN kalender. Fukt och återställare först, sedan anti-age med collagen. Det lär iaf inte bli sämre än nu...


4 kommentarer:

  1. Ja det där var inte roliga nyheter, men lika bra att ta itu med det i alla fall. Vad för produkter användes under behandlingen?

    Kör fluids, de är toppen!

    SvaraRadera
  2. Ja, nu har jag fått en second opinion och det var INTE så farligt som den första terapeuten sa.

    Hon på ansiktsbehandlingen använde Guinot. Ett franskt salongsmärke som tydligen ska vara bra..

    Hon som jag träffade nu kändes mer seriös. Så jag tänker testa de prover jag fått av henne på annat och så får jag se.

    Men min egen lilla Babor-kalender ska det iaf bli oavsett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande med second opinion. Vad fick du prover på? Nyfiken i en strut :)

      Radera
    2. Fick prover på Dr Temt.

      Har testat ananaspeelingen. Mycket annorlunda känsla och huden kändes inte dålig efteråt men...annorlunda. Det "gnisslade" liksom när man torkade med handduken efter man sköljt av. Som om någon hinna fanns kvar. Mycket märklig känsla!

      Tvättade flera gånger efteråt...men det kändes likadant.

      Men huden har inte klagat.

      :-)

      Radera